onsdag 30 december 2009

Tillbaka till 2009 – del II

Jag tittar lite till i mitt bildarkiv från 2009. Nu koncentrerar jag mig på friluftsliv. Trogna läsare vet att jag gärna går ut i skogen en dag, det är ju stillsamt och mycket mer begär jag inte. Men när brorsan kom ner till Småland i somras så blev det några slädhundsturer.

Med ett tjugotal hundar, varav en dräktig tik, så kom Kim ner från Jukkasjärvi till Småland och stannade nästan två månader. Det är ju kul att kunna umgås med sin brorsa dagligen och vi hann också med några utflykter.


Kim Jonsson är slädhundsförare till yrket och tar vintertid ut turister på fjällen norr om Kiruna. Han brukar också tävla i långdistans och det kan vara sträckor på trettio mil som avverkas på hundsläde under några dagar.

Läs mer eller boka en tur på brorsans hemsida.

Under sommaren så ligger helst hundarna stilla, men för att de inte ska bli helt otränade så kör han lite med dem då också. För att undvika värmen blir det vid fyra på morgonen eller som på bilden, vid tio på kvällen. Vid barmark så spänner han hundarna framför fyrhjulingen. På grund av värmen stannar vi halvvägs på den milslånga sträckan och hundarna får dricka. De fyra främsta hundarna har fått vatten, de där bakom ska strax få. Utandningen från de väntande kondenseras i kvällsluften och det blir vackert mot horisonten där solen just försvunnit.


Och om någon undrar hur man reser med tjugo hundar och fyrhjuling/släde och mat och utrustning till alla så är det inga problem. Hundarna bor två och två – hane och tik för att undvika slagsmål – på en släpvagn och på vintern spänner han fast slädarna ovanpå släpvagnen. Den här modellen av Mercedesbuss är ganska populär bland hundförarna. Den är slittålig, går alltid och tar sig fram överallt i snö och halka. Ingen fyrhjulsdrift, men tar man sig inte uppför bergssluttningarna så kan man lägga på snökedjor.

Inga kommentarer: