onsdag 30 december 2009

Tillbaka till 2009 – del III

Bilden som inte blev... Så gott som alla bilder på djur som jag tagit är verk av slumpen. Tillfället har dykt upp och jag har haft kameran beredd. Det här blogginlägget handlar om några av alla de gånger då jag inte haft kameran beredd eller då omständigheterna omöjliggjort fotografering.
  • Räven här hemma har jag mött ett otal gånger under året, dock ej senaste månaden. Förra vintern såg jag honom sitta och lurpassa på en kanadagås ute på åkern när jag kom med bilen en halvkilometer från mitt hem. Gissa om det störde mig att jag inte hade kameran med mig i bilen. Sen har jag sett honom i allén här utanför ett antal gånger. Oftast har det varit mörkt och jag kommit i bilen och bara sett honom med den yviga svansen "raska över vägen" och hoppa över stenmuren och gömma sig.
  • Ormvråken attackerade en kanadagås i Alsterån. Jag satt och åt frukost och fick se hur ett gäng kanadagäss flög förbi i panik. Sen fick jag se ormvråken hovra en dryg meter över en ensam kanadagås. Skådespelet varade tio sekunder innan gåsen lyckades fly. Kanske jag hunnit hämta kameran och byta objektiv, men genom mina gamla handgjorda fönsterrutor hade det ändå inte blivit något.
  • Tidigare i höstas skulle jag gå ut med hunden i skymningen vid sjutiden. Jag tog inte med mig kameran eftersom det mörknar fort. Men när jag kom utanför tomten så sprang det förbi ett rådjur med två kid bara tio meter framför mig. Och strax därpå fick jag se två vildsvin böka i jorden nere på åkern. Som tröst intalade jag mig att det ändå var för mörkt och inte hade gått att fotografera på frihand. Tio minuter senare mötte jag dessutom ytterligare ett rådjur.
Just mörkret är nog det största hotet mot fina djurbilder. Våra stora däggdjur rör sig helst i gryning eller skymning och då krävs det ljusstarka långa objektiv och stativ. Minns när jag häromåret försökte fotografera en älg i skymningen på en åker. Satte upp stativ och exponerade kanske tio sekunder och bilden blev skarp men älgen rörde ju på sig och blev bara en brunsvart spökfigur.

Inga kommentarer: