måndag 4 januari 2010

Tomas fotoskola – spara

Det finns säkert miljoner system för hur man sparar sina bilder. Eftersom jag själv sedan i somras försöker byta system så har jag upptäckt hur mycket bilder man sparar som aldrig kommer att användas. När jag på Facebook fick frågan om jag sparar alla bilder så passar det att beskriva hur jag gör.


I katalogen Bilder har jag kategorimappar, exempelvis Djur och fåglar. I kategorimappen så ligger bilderna oftast direkt döpta med årtal och beskrivning. Bilderna som fortfarande ligger direkt under Bilder har jag ännu inte slängt eller lagt ner i nån mapp.

Det är en konst att slänga bilder. I början sparade jag allt, men när hårddisken börjar knorra så kan det vara läge att slänga lite. Digitalkamerorna är lättavtryckta. Exempelvis bilden jag tagit till detta blogginlägg kommer aldrig att hamna på min dator. Jag har redigerat bilden och lagt ut den på webben. Den redigerade lilla webbilden ligger dock så länge i en slaskmapp på datorn.

Jag försöker att bara spara unika bilder. Exempelvis unika möten med människor och djur. Helst vill jag bara spara EN bild från detta möte. Ingen blir lycklig av miljoner bilder på rönnbär, blommor, skogsvägar osv. Såna bilder slänger jag när jag lagt ut dem på webben. Men en bild på en havsörn, ett bröllop, en invigning, en snygg soluppgång eller ett evenemang är unika och sparas. Men helst bara en bild från varje grej. En gång i månaden sparar jag över rubbet på en extern hårddisk som backup.

Nu hoppas jag på kommentarer där ni läsare och fotoskoleelever berättar hur ni gör!

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Hos mig finns inte tillstymmelse till system ..., jag har olika mappar, men dom har kommit till mer som av en händelse.

Någon gång ska jag väl ordna upp dem .., t.ex har jag slängt hundratals, hundratals bilder nu efter jul .., från mapparna .., alla fönsterbilder som kommit susande, bland annat.

Och nu tömmer jag regelbundet minneskortet.

Det är FÅ bilder som man vill ha kvar.

Lasse Strömberg sa...

Du har fel! Det är många bilder man vill ha kvar.
Christer Strömholm, fotografen, hade sina bilder i mappar, det vill säga fotopapperskartonger, som han hade stående i sina bokhyllor. På varje kartong skrev han vad det var för innehåll. Bildena förvarades alltså som böcker och på "bokryggen" stod innehållet.
Det är samma sak nu. Man lägger sina bilder i mappar och varje mapps namn ska vara en bra beskrivning av innehållet. Fördelen nu mot när man förvarade i fotopapperskartonger är att nu kan man undermappar. Man behöver bara ha en mapp med namnet fåglar, sedan finns undermappar med namn talgoxe, blåmes, fågelbord, flygande, svanar osv.
Ett bra tips är att dela upp sin hårddisk i partitioner så att man har systemet, Windows, MacOS på en egen partition. Pajar operativsystemet torde de andra partitionerna, där man alltså har sina bilder och annan data, vara oskadda, och man har sina bilder kvar.
Men du gör helt rätt som tar backup då och då. Riktigt viktiga bilder bör man dock ta ut på fotopapper. Ingen, säger ingen, elektronisk förvaring, ens på DVD eller CD är beständig över längre tid.
Det viktiga är att ha en bra struktur som gör att man kan hitta vad man söker. Eventuellt kan man skriva in sökord på varje bild, vilket underlättar en hel del av sökandet. Problemet är att göra det disiplinerat eftersom det tar tid.
Det är heller aldrig fel att märka varje bild med datum. Efter några år uppskattar man datum mer än vad man trodde när bilden togs.

Björn Nilsson sa...

Med min första Canon Ixus följde ett program, ZoomBrowser, som gör en hel del av sorteringsjobbet. Jag rensar en del redan i kameran, eventuellt slängs något när bilderna tankas ner till datorn, men sedan spars de i originalformat med mapp för varje dag. Däremot skriver jag någon eller några ord för varje bild som kan användas för sökning. Då kan programmet tröska igenom hela bildhögen och leta efter exempelvis "arkitektur" eller "Djurgården" eller "kanadagås". Mappar efter ämne kan vara knepigt eftersom samma bild kan innehålla flera olika saker. Bättre att låta datorn leta än att själv bläddra bland bilderna!

Om jag sedan vill göra något mer med bilden bearbetar jag en kopia i Photoshop (beskär, ändrar ljus, kontrast, kompressering etc) som kan epostas eller läggas upp på någon blogg. Men originalet är kvar i sitt ursprungliga skick. Det kan ju hända att jag vill använda det igen och utgå från grundbilden. Dessutom kanske det kommer ännu bättre program för bildbehandling i framtiden som kan göra underverk med mina försök, och då är det kanske bäst att ha ursprungsversionen kvar.

Med cirka 18 000 bilder tagna under 3½ år ser man naturligtvis till att ha filerna kopierade och dessutom att kopiorna inte ligger på samma ställe. Det gäller ju inte bara bilder, utan allt man har i datorn som är värt att spara. Minnena är ju så rymliga och billiga numera att detta är en överkomlig försiktighetsåtgärd. Ur den synpunkten är det också överkomligt att ha flera snarlika bilder av samma motiv. Någon gång i framtiden kan man kanske hitta en liten viktig detalj som skiljer två nästan likadana bilder.

Madde sa...

Eftersom jag inte är något vidare på att ta kort. Så är jag ju inte som er andra direkt! haha

I min canon ixus 75 har jag ett minnes kort på 1GB där alla bilder som är tagna 2009 ligger. När kortet är fullt någon gång så lägger jag över bilderna på en extern hårddisk soterar alla korten i olika mappar med namn om händelsen t.ex Sälen -09.

När jag lägger ut bilder på webben sätter jag bara minnes kortet i datorn och överför bilden direkt där ifrån.

Snacka om icke proffs. Använder inte ens Photoshop.

Bert sa...

Jag gör ungefär som du. Sparar en del, slänger mycket.

Det mesta förs över på extern hårddisk.

Men tyvärr har jag varit dålig på att kategorisera bilderna. Det mesta ligger i kronologisk ordning.

Kjell E sa...

Kameran går varm, när jag fotar, tar många bilder på samma motiv.
Sorterar en första gång redan vid överföringen till datorn.
Använder en årsmapp, nu har jag börjat på 2010.
Företeelse och datum som mappnamn.
2009 sorteras in i ämnesområden, T.ex. fågelmatning, rådjur, isfiske, Toscanaresan, familjen m.m.
Fotodatum har ju bilden med sig. Sparar alltid originalbilden även om jag redigerat.
Har svårt att slänga bilder, framför allt på barnbarnen.
Regnväder kan göra underverk i mapparna!

Brukar kalla sorteringen för att "dumpa Blåmesar".

En gång i månaden kopierar jag till extern gårddisk.

tomasrj sa...

Tack för många kloka kommentarer. Det där med årsmappar som Kjell E beskriver är något som jag har funderat på att införa.