onsdag 29 september 2010

Ett år som sportfotograf

Nu i september så kan jag fira ett år som sportfotograf. Det började 3:e september förra året då jag skulle ta lite porträttbilder på Sandbäckshults IBK:s damspelare. Sedan stannade jag kvar och tog några bilder på träningen.

Den 25:e september förra året så var jag på herrlagets seriepremiär i innebandy och fotograferade, för övrigt första gången jag såg en innebandymatch live. Jag som alltid ratat sport och hade etta i idrott i skolan... Bilden nedanför är från det tillfället, Joakim Mörtzell i gult gör 1–0 i den femte minuten. Jag tyckte det var kul, men insåg att kitobjektivet, som följer med kameran, inte fungerar i skumma sporthallar. Det blev väldigt grynigt.

På den vägen är det. Jag har köpt några objektiv som fungerar och sedan har det blivit både handboll, fotboll och friidrott. Nu har det gått ett år och jag väntar på att innebandysäsongen ska börja på allvar. Jag blir allt bättre på att läsa spelet och förekomma spelarna och sportfoto är numer det som dominerar mitt fotograferande.

1 kommentar:

Elisabet. sa...

Ja, du är duktig på sånt Tomas!
Har känsla för det helt enkelt och får ofta med lite krumelurhändelser - fart och fläkt -.