torsdag 30 december 2010

Återblick 2010 – Sporten på bloggen

Sporten har tagit allt större plats på bloggen och ska jag summera 2010 så måste därför ett avsnitt vikas för sportbilder. När året började så hade jag blivit en ganska rutinerad innebandyfotograf. Men så mycket mer var det inte.


Under början av året var jag över i Norge och hjälpte min lillebror när han deltog i Femundslöpet, en långdistanstävling för slädhundar. Jag passade även på att fotografera när jag hann. Brorsan tävlade i lilla klassen som kör 40 mil på tre dagar med åtta hundar. Här är starten i långa klassen, de kör 60 mil på fyra dagar med tolv hundar. Vintersporter och hundspannskörning är stort i Norge. NRK följde hela loppet och det var mycket folk på läktarna. För mig var det här andra gången, jag var även med i Norge 2006.

Under året vidgade jag min inomhussportrepertoar och började fotografera handboll. I början kände jag mig mest förvirrad, men nu under hösten har handbollen vuxit fram som en liten favorit. Det är bekvämt att fotografera eftersom spelarna alltid befinner sig på samma plats, så det är bara att gå runt och välja vad man vill ha för bilder.

När innebandyn och handbollen tog slut i våras så gick jag och längtade efter att få debutera som fotbollsfotograf. Under säsongen bevakade jag Blomstermåla, Timmernabben, Kåremo, Mönsterås, Nickebo och Långemåla som alla ligger inom en dryg tvåmilsradie.


För andra året i rad så passade jag även på att ta lite bilder när rallytävlingen Oknörundan avgjordes i skogarna norr om Blomstermåla. Bilarna kör vansinnigt snabbt och det gäller att leta upp den allra skarpaste kurvan på grus. Men när jag inte lyckades få några snygga sladdbilder där så gav jag upp och valde att försöka fånga stämningen i stället. Den här bilden gillar jag!

Mitt i högsommaren så provade jag på att fotografera friidrott vid Kalmar sommarspel. Jag hade planerat upp olika hålltider för att bevaka några enskilda friidrottare, men det blev ändå stressigt och mycket förflyttande och det gick inte att hinna med allt. Jag har en del att finputsa på också, timing så jag trycker av i exakt rätt ögonblick när man fotograferar höjd-, stav- och längdhopp. Och hitta vinklar så man får med ansiktena och slipper reklamskyltarna.

Så 2010 var året då jag blev sportfotograf på allvar. Jag kommer att fortsätta bevaka lagsporterna i Mönsterås kommun. Varje ny match ger mer rutin och även bättre bilder – man blir aldrig fullärd och det krävs fingertoppskänsla och en gnutta tur för att få de bästa bilderna. Jag är sugen på att prova allsvensk ishockey som finns i länet, liksom allsvensk fotboll. Basket, bordtennis, boxning och gymnastik är andra sporter som skulle vara kul att fotografera. Så det finns mycket att utveckla för mig under 2011.

2 kommentarer:

Göran S sa...

Fina sportbilder du levererat under året,jag o många andra har gläds av dem,ha ett gott slut Tomas!

tomasrj sa...

Tack detsamma Göran :)