lördag 18 december 2010

Dags för de tjocka revbenen

En av julbordets höjdpunkter tycker jag är revbenen. Här i Småland gäller tjockskurna revben från bogen, till skillnad från de skånska revbenen som tas närmare sidan. Nåväl, bryn revbenen ordentligt i smör innan du häller över vatten. Idag skar jag i en morot, ett äpple, några katrinplommon, en matsked malen ingefära, tiotalet kryddpepparkorn, mörk soja och några lagerblad. Det får stå och puttra under lock i några timmar och sedan svalna i sitt spad.

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Fin bild Tomas, men du tar ju alltid fina bilder numera.

Spjäll är inte min cup of tea, man blir ju så mätt och orkar inte det andra. Sill däremot, och Janssons ..., då infinner sig svimningsläge rakt av!

tomasrj sa...

Tack för kommentar Bettan. Jag tänkte återkomma till mina julbordsfavoriter i ett kommande blogginlägg :)

My Vestlund sa...

Ser gott ut!

Kjell E sa...

Så tidigt!
Kommer det att vara något kvar till julafton.
Håller med om att de tjockskurna är bäst.
Jag vill ha dem med ingefära och honung.