fredag 7 januari 2011

Bonusbilder från handbollen

Sportfoto har ju blivit min favorit och nu under jul och nyår har det ju varit uppehåll och abstinensen drabbat mig. Så inför helgen, då det väntar både innebandy och handboll, får ni lite överblivna bonusbilder från trettondagsaftons handboll i Mönsterås.




Jag använder två styck Canon 1000D som är nybörjarkameror. Under matchen passerades 40 000 exponeringar med det här kamerahuset, köpt september 2009. Att de dyrare modellerna klarar flera hundratusen exponeringar i skiftande väderlek tvivlar jag inte på, men jag undrar hur mycket det här ska klara? Den har fått jobba i snö, regn, damm, kyla och värme och plockats upp och ner på kanske 400 olika "jobb".

4 kommentarer:

Studio Eriksson sa...

Det är nog dags att uppdatera kameraparken snart...innan ngt händer.
Enligt spec så ska Canons kameror klara ca 50' exponeringar om man inte går upp i proffskategorin (5D MkII & 7D: 150' exp, 1D MkIV: 300' exp.)
Du skulle ha stor nytta av en 7D med tanke på vad du plåtar för ngt (sport i mörka hallar). Lycka till med fotoandet och ser fram emot din blogg under kommande år. Mvh Magnus

tomasrj sa...

Tack för info Magnus. Tur jag har ett extra hus som bara exponerat 10 000 bilder.

Jag har siktat in mig på en 7D. Skulle vilja fota brusfritt med ISO1600, men med min budget så lutar det dessvärre mer mot en begagnad 40D eller 50D.

Studio Eriksson sa...

Spara då till din budget tillåter en 7D, du vinner så mkt i den genom bättre AF samt bättre brus. Även en 60D skulle funka, om ett par månader är den nog nere i 8', har själv funderingar på denna som andra kamera till mig själv. En beggad 7D kan du nog få för ca 9,5' nu.
Mvh Magnus

tomasrj sa...

Jo 7D har ju lovordats för sin AF i sportsammanhang. Jag följer annonserna och prisläset på Blocket och Fotosidan och hoppas kunna göra affär fram mot sommaren. Är även ute efter en bättre begagnad 70-200/2,8 eftersom jag nu inte har något längre tele än 85/1,8.