torsdag 3 februari 2011

En blick bakåt i tiden

När man tittar på stjärnor så reser man också bakåt i tiden. Det tar åtta minuter för ljuset att nå från solen till jorden. När vi tittar på solen så ser vi därför hur solen såg ut för åtta minuter sedan. Det tar 431 år för ljuset att nå från Polstjärnan till oss på jorden. Därför har vi inte heller någon aning om vad som hänt Polstjärnan sedan medeltiden.

Den här bilden tog jag förra veckan. Rakt över trädets högerkant syns Polstjärnan som den såg ut på medeltiden.
Genom att titta på de mest avlägsna galaxerna så kan vi också blicka bakåt i tiden mot universums födelse. I stjärnbilden Ugnen har man nu upptäckt en galax som fått namnet UDFj-39546284 och som ligger 13,2 miljarder ljusår från oss. Det var långt innan vår egen planet bildades och universum var bara 500 miljoner år gammal på den tiden.

Uppdatering: Det kom en kommentar som undrar vilken som är Polstjärnan. Så här kommer några tips på hur man hittar några stjärnor på norra stjärnhimlen utifrån Karlavagnen som de flesta känner till.

4 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Detta är svindlande och det är detta som är så faschinerande med Astronomi.

Lasse Strömberg sa...

Nicke:

Visst är det fashinerande med rymden och alla stjärnor. Det är dock ett problem med Tomas utmärkt fina bild; jag ser ingen polstjärna, eller rättare sagt, det gör jag nog, men vilken är det?
Man lär kunna använda stjärnbilden Karlavagnen för att orientera sig och räkna ut var polstjärnan finns. Jag har dock aldrig lyckats.

Tomas, kan du inte lägga in en pil i bilden som pekar på polstjärnan. Gärna också hur den ligger i förhållande till Karlavagnen?

Lasse Strömberg sa...

Snyggt jobbat med förklaringarna Tomas. Det är den riktiga Karlavagnens stjärnor du utgår från antar jag? Jag klarar inte att se Karlavagnen på den översta bilden, men jag antar att det beror på att den nedre är mindre hissad.
Snygga bilder, vad körde du för ASA? 1600?

tomasrj sa...

Bilderna är beskurna olika. Så på översta bilden finns bara de fyra stjärnorna längst till vänster i Karlavagnen med (tre på handtaget och den översta). De kan du ana som lite starkare stjärnor i bildens högerkant.
ASA 1600 f/4 och ca 60 s.