torsdag 24 mars 2011

Äntligen en ny kamera :)

Canon EOS 7D, minneskort och ett extra batteri.
Som jag har skjutit på detta inköp. Jag har envisats med mina 1000D som inte alls är byggda för det jag tvingat dem till. Särskilt den här sista vintersäsongen så har jag vid varje innebandy- och handbollsmatch förbannat autofokusen som varit slö och oexakt. Men nu ska det bli ändring på det.

I kameraväskan: från vänster Canon 85/1,8 USM, Canon 50/1,8, Sigma 17–70/2,8–4,0 HSM OS, blixten Canon Speedlite 430EXII och nya kameran Canon EOS 7D.
Den nya kameran är större och tyngre vilket ger bättre balans med mina objektiv och blixten. Dessutom har den mycket bättre autofokus, möjlighet till högre ISO-värden (ISO12800) och snabbare sekvenstagning (8 bilder/s).

Så nu väntar en tid med pluggande av instruktionsboken och praktiska övningar – blir ändå rätt bra med det i pausen innan fotbollen drar igång. Vitbalansjustering, exponeringskompensation och ändring av autofokusmetod tillhör de bitarna som jag måste få att sitta i ryggraden.

Det är framför allt Autofokusen AF som jag har stora förhoppningar på. 19 korslagda punkter som kan väljas på alla möjliga olika sätt. Jag testade lite i eftermiddags med Sigmagluggen och en AF-modell som heter Utökad AF punkt. Det innebär att jag kör på pricken i mitten som tar hjälp av närmast intilliggande AF-punkter. Enligt instruktionsboken en metod som "lämpar sig utmärkt i lägen då det kan vara svårt att följa ett rörligt motiv med endast en AF-punkt". Jag siktade på några fåglar som flög förbi och det var inga problem alls. Min gamla EOS 1000D hade fokuserat fram och tillbaka utan att hitta nåt. Bilden är beskuren.

Läs mer om hur kameran fungerar i praktiken och ett test som jämför med Nikons D300.

Sigmaobjektivet funkar till makrobilder och jag kunde inte låta scillan stå obemärkt :)

8 kommentarer:

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Kul....
- Grattis till nya kameran !!!

tomasrj sa...

Tack Hasse :)

Göran S sa...

Grattis Tomas! Det ska bli kul att se dina nya foton med nya kameran!

tomasrj sa...

Tack Göran!

Studio Eriksson sa...

Grattis till en riktigt bra kamera, har du några frågor är det bara att ta en kontakt med mig, har ju över 35 tusen exponeringar med denna modell.
Så man kan säga att den sitter i ryggmärgen... :O)

tomasrj sa...

Tack Magnus!
Det är min första kamera med LCD-display ovanpå och det kräver nog lite övning innan man vant sig och lärt sig knapparna utantill. Kör mest på P än så länge... ;)

Anonym sa...

Grattis till nya kameran :-)

/chris

tomasrj sa...

Tack Chris!