torsdag 10 mars 2011

Detta gör jag med sportbilderna

Jag får ofta frågor om hur jag redigerar bilderna här på bloggen. Ska försöka ge ett generellt svar där jag utgår från en innebandybild som är tagen med mitt fasta 50 mm-objektiv. Vanligen använder jag ett längre tele till sportfoto, men redigeringen går till på samma sätt.

På en innebandymatch tar jag kanske 200 bilder. Jag bläddrar igenom dem och väljer ut några bilder som jag tankar över till datorn och sparar – helst färre en fem bilder! När det är klart så öppnar jag dem en och en i Photoshop Elements och behandlar dem på samma sätt. Jag kör med version 2.0 som jag köpte 2003 – den har allt jag behöver och duger till det jag gör. Efter alla dessa år sitter redigeringen och kortkommandona i ryggraden och det tar sällan mer än nån minut per bild.

Originalbilden direkt ur kameran.
  1. Jag börjar med att beskära bilderna – helst kraftigt. I den här bilden väljer jag att ta med målvaktens vänsterhand och lite av spelaren till höger. Jag brukar försöka tänka efter tredjedelsregeln så att jag får huvudpersonen, i det här fallet, en tredjedel från överkanten och en tredjedel från högerkanten.
  2. Jag justerar ljuset. I det här fallet mörkar jag golvet och sargen med lassot 80 px ludd.
  3. Jag ökar kontrasten i hela bilden och justerar färgen i Nivåer. Om någon viktig del i bilden blir för mörk så lättar jag upp den lite.
  4. Ofta så vinjetterar jag bilden – alltså mörkar den i kanter och hörn.
  5. Ändrar bildstorleken till 640 px bredd (bloggens bredd).
  6. Jag fotograferar ofta vid höga ISO vilket ger korniga och gryniga bilder. Det är inget snyggt. Därför använder jag en insticksprogram som heter Neat Image för att filtrera bort kornigheten. Det ger även bilderna lite "soft focus".
  7. Sedan skärper jag upp bilden kraftigt med Oskarp mask. Radie 0,3. I sportbilder kör jag oftast upp mot 400% mängd och en tröskel på 3.
  8. Till sist sparar jag bilden för webben i en "slaskmapp" och jag brukar köra på 60% kvalitet för att de inte ska bli för tungladdade.
  9. När jag har fem färdigredigerade bilder så kollar jag på dem och slänger bort ytterligare nån bild så att det helst bara är tre eller högst fyra bilder kvar, men ibland är det svårt att slänga...
Det färdiga resultatet.
Jag avslutar med att kasta in en brasklapp: Jag vet att jag ofta slarvar med redigeringen och egentligen borde gå en kurs. Det är sällan som jag arbetar i lager – mest beroende på att jag inte har samma rutin med lager och därför tar det längre tid och det har jag inte tålamod till. Så se denna artikel enbart som ett exempel på hur man kan arbeta med bilder till webben.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Intressant.

Jag själv redigerar ju bara i picnik och är nöjd med den biten, har sällan tålamod med något som tar tid och är ju rätt förnöjsam av mig ,-)

tomasrj sa...

Elisabet: Proceduren går snabbt. En kvart för att kolla igenom alla bilderna och göra ett urval och sen högst 2 minuter per bild i redigeringen. Så jag är färdig med bilderna innan spelarna hunnit ur duschen, typ.

Sen är det naturligtvis så att ju bättre bilderna är från början, desto mindre arbete i redigeringen. Vitbalanserar man slipper man mycket problem, särskilt jag som alltid fotar i jpeg.

Det är alltid svårt i början när man lär sig nåt nytt. Jag är självlärd och i början blev resultatet inte alltid så bra. Men idag lägger jag aldrig ut nån bild utan att den passerat mitt digitala mörkrum.