lördag 30 april 2011

I kväll vårtalar jag i Figeholm

Ikväll ska jag fira Valborg i Figeholm och hålla tal till våren. Figeholm, platsen där jag bodde stora delar av min uppväxt och höll fast vid i vuxen ålder, engagerade mig i, skrev en bok om och blev allt mer synonym med, innan jag för nio år sedan flyttade därifrån. Och det ångrar jag inte – inget fel på Figeholm, men det är nyttigt att förändra sitt liv med jämna mellanrum och bryta mönster. Numer firas inte Valborg ute vid Brevikens gamla camping, utan vid Norrån inne i Figeholm. Jag återkommer med en rapport imorgon...

2003 var nog senaste gången som jag firade Valborg i Figeholm. Notera att björkarna inte är utslagna.

Den här bilden tog jag i Breviken 1983 – hiskeliga 28 år sedan, vart försvinner alla år? Det var som en liten marknad vid Valborg och mycket folk. I kornigheten kan man ana att facketåget anländer för att tända bålet, det är nog därför som den drygt trettonårige lille fotografen tagit bilden bakom marknadsstånden. Tyvärr enda bilden jag hittade från tiden för länge sen.

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Lycka till Tomas! Det blir säkert jättebra, du är ju duktig på att formulera dig.

Göran S sa...

Valborg i Breviken har jag firat många gånger,eftersom min fru kommer från Solstadström var det alltid ett bra tillfälle för henne att träffa gamla vänner,och för mej som spelat tennis o bordtennis i Fårbo TK sen 1974, var ofta mina kompisar där!Minns mycket väl fackeltåget och vårtalet!Tyvärr ska jag på ett annat ställe ikväll och fira in våren,annars hade det varit roligt att lyssna på dej!! Jag antar att ditt tal skall handla om våren,och nartuligtvis om medmänsklighet och solidaritet!Stort LYCKA TILL ikväll!!

tomasrj sa...

Tack för kommentarer. Mitt tal kommer att vara en fyra minuter lång poetisk vandring över Figeholm i vårtid. Med inspiration från Taubes Sjösalavår, Ströms Vintersaga och Strindbergs inledning av Röda rummet, typ. Folkligt, igenkännande och med en liten diskret udd ;)