fredag 17 juni 2011

Ännu en skolavslutning

Idag är det skolavslutningsdags i Mönsterås kommun. För min del är det ganska odramatiskt, bortsett från att det är första året jag arbetar på gymnasiet. Jag har inte varit mentor, utan mer som resurs i olika klasser och med enskilda elever senaste året. Så idag hänger jag bara med. Eftersom jag flackat runt på olika skolor i många år så har jag träffat flera av eleverna första gången redan när de gick i fjärde klass och några jobbade jag med på högstadiet. Nu tar de studenten och går ut i vuxenlivet med arbete eller universitetsstudier framför sig. Jag önskar dem alla lycka till i framtiden!

Min egen student 1987. Föga anade jag då att åtta år senare skulle jag vara tillbaka i skolans värld. Ett arbetsliv inom skolan var fullständigt otänktbart 1987, men ibland har livet nyckfulla överaskningar att bjuda. Det är väl lite det som är tjusningen med livet. Nedanför min första skolavslutning, när jag slutade förskolan i Marieberg, Svalliden, Oskarshamn, 1975. Jag med en teckning i handen omgiven av fröknarna, två klasskamrater och lillebror.

Inga kommentarer: