onsdag 23 november 2011

Alltid med i fickan

Systemkameran är oumbärlig vid sport och konserter. Men för dokumentära vardagsbilder är den lite för stor. Därför har jag nyligen köpt en liten kompaktkamera som är ljusstark och kan köras helt manuellt. Bländare 2,0 och ISO upp till 3200. Dessutom har den en riktig ring runt objektivet där man kan styra exempelvis bländare (som på den gamla tiden). Det finns också en ratt på baksidan för exempelvis tiden. Själv kör jag mest i P-läget med exponeringskompensation där bak och ISO på ringen fram. Kameran är liten, men det är skön tyngd som även skapar kvalitetskänsla. Läs mer om kameran: Länk.

Canon S95 kom förra året som uppföljare till S90 och är en kompaktkamera för lite mer kräsna fotografer.
Jag hoppas fånga fler dokumentära vardagsbilder och spontana porträtt med hjälp av min lilla S95.

2 kommentarer:

Tech Blog of Sweden sa...

Hej Tomas,
och tack för underbara bilder!
Tänkte tipsa om bloggen: http://tabattrebilder.blogspot.com/.

Inte för att jag tycker att du behöver läsa den utan för att den, kanske intresserar?!

tomasrj sa...

Tack för tipset. Det var många goda råd där och det är alltid intressant att läsa andras erfarenheter och tips – även om man själv har stor kunskap på området.