lördag 5 november 2011

Disiga dagar

Här i östra Småland har vi haft en fantastiskt ljummen höst som också ger fina chanser till dis. De flesta höstlöven har fallit av träden, det är som vanligt eken somhåller fast in i det längsta. Bloggen har fyllts av enahanda bilder senaste tiden. När jag går en promenad så tar jag gärna med kameran. Det blir lite allhelgona och damhandboll den här helgen, sen får jag se vad jag väljer för tema under veckan. Nästa helg är det både kulturnatt och en massa sport.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En fråga: vilken färgrymd fotar du i, sRGB eller RGB. Själv kör jag med det först nämnda alternativet. Har testat Adobe RGB läget men finner att bilderna direkt ut från kameran då blir mindre färgmättade än med sRGB.
Kanske att de inställningar man gjort i Menyn under "Bildstil" exv "Landskap" i sRGB läget återgår till standardläge vid val av Adobe RGB.
Kan dock inte se på kameradisplayen att dessa inställningar ändras. Inte heller i bruksanvisningen kan jag finna något som förklarar det ovan nämnda fenomenet.

tomasrj sa...

Jag vet faktiskt inte. Däremot så har jag i kameran skapat en egen Bildstil där jag dragit ner kamerans elektroniska skärpa till 0 och även dragit ner kontrasten två steg samt ökat färgmättnaden med ett steg. Kontrasten blir oftast väldigt skarp från digitalkameror, upplever jag, så därför har jag gjort denna anpassning. I stället kan jag skruva mer på kontrasten i Photoshop samt även skärpa upp bilderna med en oskarp mask.