fredag 9 december 2011

Man samlar på sig

Tanken slog mig tidigare idag, när katten envisades med att kliva på min nya fina macbook pro, att det naturligtvis beror på att jag har för mycket saker liggande på skrivbordet (mitt skrivbord IRL menar jag nu). Han får inte plats att ligga nånstans på skrivbordet. Efter en snabb visuell inventering kunde jag dessutom konstatera att det bara var en hög som innehåller sånt som jag regelbundet vill komma åt. En hög av fyra högar och ett hav som stormar av papper, anteckningar, tidningsklipp, bilder, objektiv, post-it-lappar med mera. Så nu ligger högarna i en bokhylla och på skrivbordet finns bara en brevkniv, en penna, en kalender, ett spiralblock och en låda där alla småsaker kan ligga. Och datorn.

Vet inte, men det känns lite som om nya tider är på gång. Jag vill komma igång med skrivandet som legat nere ett par år. Och fotograferandet går in i en ny fas där jag allt mer vill koncentrera mig på dokumentära bilder. Naturligtvis fortsätter jag med annan fotografering, men de bilder som jag verkligen gillar och som jag har gjort papperskopior av är dokumentära. Min lilla S95 ligger alltid med i jackfickan när jag är ute. I eftermiddags hann jag dessutom med en skogspromenad innan kulingvindar och mörker gjorde skogen osäker.

Det här med ny dator har förlamat mig lite. Min åtta år gamla Photoshop elements 2.0 gick plötsligt inte att lägga in. Programmet var för gammalt – eller datorn för ny. Jag har en tid funderat på Lightroom, men aldrig använt det. Så jag drog hem en testversion som jag kan prova i 30 dagar innan jag måste bestämma mig. Men jag har inte lärt mig arbetsgången i programmet tillräckligt bra för att få ut fina bilder. Nu ikväll har jag fått in en laglig version av Photoshop CS5 i datorn. Det kommer att förbättra bildkvalitén på bloggen, eftersom jag är van vid gränssnittet i Photoshop. 24 dagar återstår på provtiden för Lightroom. Så jag behöver ju inte bestämma mig förrän strax efter nyår.

Inga kommentarer: