måndag 26 december 2011

Ut och skåda stjärnor – Orion

Fotad med Canon 7D + 24/2,8 (beskuren i datorn). f/2,8, ISO 2000, 30 s
Dags för ännu en astronomilektion, den här gången blickar vi mot söder på kvällen. Ganska enkelt upptäcker man tre stjärnor som ligger på rad (den ena något förskjuten). Det är Orions bälte (A), de tre vise männen. Stjärnbilden Orion innehåller två av himlens ljusstarkaste stjärnor, Betelgeuse (B) och Rigel (C).  Vid (D) händer spännande saker. Det är Orionnebulosan som ligger 1400 ljusår från jorden. Vi blickar alltså som genom en tidsmaskin tillbaka till järnåldern och sitter på första parkett framför en barnkammare där det bildas nya stjärnor – forskningen känner till omkring 700 nya stjärnor som bildas just nu i Orionnebulosan. Följer man Orions bälte ner åt vänster hittar man stjärnhimlens ljusstarkaste stjärna Sirius, som dock dolde sig under horisonten när jag tog denna bild, vid niotiden på julaftonens kväll.

Nedanför en annan bild som jag tog på Orions bälte och Orionnebulosan. Ju längre teleobjektiv man använder, desto tydligare syns jordrotationen på stjärnorna i form av rörelseoskärpa, eftersom stjärnorna blir till streck.

Fotad med Canon 7D + 70-200/4,0. 70 mm (beskuren i datorn), f/5,6, 30 sek, ISO 2000.

5 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Magister Jonsson slår till igen: inspirerande måste jag säga! Det var några år sedan jag såg bältet och Sirius, men kanske dags (eller kvälls) att gå ut och spana igen. Man ser dem rätt hyggligt även från mörka ställen i centrala Stockholm. Minns inte, men eventuellt såg man Orions "svärd" (nebulosan) också om man ställde sig på rätt plats med kikare.

tomasrj sa...

Tack Björn, jag har ju jullov och måste kompensera min abstinens :)
Bältet och nebulosan kan du säkert se även i stan, eftersom de är starka. Och med kikare blir det säkert en fantastisk upplevelse.

Anonym sa...

Hej Tomas intressanta bilder. funderar inte på att skaffa ett motordrivet stativ lägger upp en länk till en bra sida för sådant.

www.astrosweden.se

www.rymdbutiken.com

www.teleskop-service.se/sv/

Anonym sa...

lägger till att astronomi är väldigt spännande och du bor väl rätt så bra till förstår jag ang störljus.

m.v.h. morbror Glenn

tomasrj sa...

Tack Glenn. Jo, jag bor ganska bra till, men får ännu mindre störningsljus om jag åker några mil västerut. Julaftonens bilder tog jag strax utanför Fliseryd.
God fortsättning till dig Glenn och din familj!