söndag 15 januari 2012

En bildbomb från senaste månaden

Redan femtonde januari. Redan har halva januari passerat. En tjugofjärdedel av 2012. Jag vet, naturligtvis, att en sekund alltid är en sekund. Men relativt sett så upplever åtminstone jag att tiden går allt fortare ju äldre jag blir.

Alla bilderna i det här inlägget är tagna med min lilla S95 under december förra året. En liten kompakt från Canon som jag köpte i höstas. Den är bra, men den är naturligtvis inte lika bra som systemkameran. Men den är ljusstark och det har triggat mig att pressa den kanske lite väl hårt. För den skapar inga under – även om den är ljusstarkare än de flesta andra kompakter.

Jag har varit med i en kör i Kalmar sedan 2003. Från början hette vi Nordkören och var ett projekt, kopplat till högskolan, som fick pengar av Nordiska rådet. Det projektet pågick i tre år. Sedan blev vi Högskolans kammarkör innan vår körledare Monica gick i pension och kören var på dekis ett år. Sen kom Monica tillbaka och nu är vi alla ideellt sjungande och kallar oss Lilla kören. Inför jul brukar vi alltid ha julkonserter. Gröna Salen och Slottskyrkan har vi varit i flera gånger. På bilden ovanför tackar vi Monica för denna höst med ett kluckande paket. Och på bilden under ses den fyllda Gröna salen under konserten.


Jag var på ett flertal julmarknader. Mönsterås, Fliseryd, Figeholm och här ovanför Pataholm. Nedanför är det dags för Luciafirande på Mönsteråsgymnasiet där jag jobbar.


Jag är sekreterare i Hamnmagasinets Vänner. Föreningen bildades 1982 och tog över ett gammalt hamnmagasin som renoverades ideellt under många år. Vid Luciatid brukade man avbryta för juluppehåll med att det kom ett Luciatåg till gubbarna som snickrade i museet. Fruarna tog med lite mat och man firade Lucia i arbetskläder. Firandet har sedan fortsatt varje år i vårt arbetsrum i museet. Spartanskt och väldigt trevligt. 1987 invigdes museet och vi har ungefär tvåtusen besökare varje år, mycket tack vare kommunala feriearbetare som skött öppethållandet under turistsäsongen. Oskarshamns kommun har dock varit svåra de senaste åren och i somras fick vi dra ner öppethållandet kraftigt.

Leif har jag känt i drygt tio år – lika länge som han hjälpt till med Hamnmagasinet. På bilden nedanför Anders Berg som varit ordförande ända sedan föreningen bildades.


Här är några vyer från Kalmar, tagna vid olika tillfällen i december. Det är fint med alla ljus som lyser upp i vintermörkret.


Veckan innan jul kom det faktiskt några snöflingor här nere i östra Småland. Men kylan höll inte i sig och det tog bara några dagar innan marken åter var bar.

6 kommentarer:

Göran S sa...

Fint collage Tomas.Gillar det mysiga torget med cafeet i Pataholm!

tomasrj sa...

Tack. Pataholm återkommer jag ofta till.

Anonym sa...

S95:an duger långt, men antar att det suger svårt i din villha tarm nu när G1X har presenterats och snart börjar säljas.

tomasrj sa...

Haha... Nja, "vill-ha-tarmen" håller sig lugn för tillfället :)

Caroline sa...

Vilka fina bilder! Kul idé med och bild på Hamnmagasinets vänner.

tomasrj sa...

Caroline: Tack för beröm :)