söndag 8 januari 2012

Svampsäsongen fortsätter

På julafton såg jag kantareller och svampsäsongen tycks fortsätta även in på nyåret. Kantarellen ovanför hittade jag idag. Men lite global uppvärmning så har vi snart kantarellomelett på julbordet. Men om svampsäsongen tycks oändlig så är jullovet nu inne i slutet. Sjutton dagar som tycktes som en evighet, när de började på eftermiddagen den 22:e. Men vips så var det annandag jul och innan man hann blinka så blev det trettonhelg.

Under jullovet har jag åter plockat fram min stora kamera, som under hösten fått vila vid dokumentär- och vardagsfotograferingen, till förmån för min lilla kompakt. Men 7D:n ger ju i kombination med schyssta objektiv en helt annan möjlighet till bildkomposition – jag jobbar mycket med skärpedjup, som ni vet. Kantarellen ovanför är tagen med mitt 24/2,8 och bilden här under med 70-200/4,0L. Vid 200 mm, största bländare och närgränsen 1,2 m blir skärpedjupet en halv centimeter, vilket frilägger motiv i naturen. På ett kalhygge hittade jag en fuktig blomma med fina färger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder Tomas!
Vad har du att säga om S95:an förutom att den prisrasat ner till under 3000 kr, lägsta jag sett var 2290 sek på Japanfoto.
Du funderade aldrig på Canon G12. Visst, G12 har en ljussvagare optik än S 95. G12 har däremot en betydligt bättre ergonomi och ett större zoomområde. Ytterligare ett plus, det finns en sökare(om än simpel) vilket är en fördel om än att den inte visar någon som helst info och bara visar fotografen 77% av bilden som blir till.

tomasrj sa...

Hej och tack. Bilderna i det här inlägget är som sagt inte tagna med S95.

Jag har hunnit ta omkring 600 bilder med S95. Julmarknader, gatufoto, lucia, juldanser, porträtt mm. Oftast har jag använt den i ljussvaga förhållanden, ISO1600 och bländare 2,0 och det ger rätt gryniga bilder. Jag som är van med optisk sökare saknar det. Och för mig skulle det räcka med en enkel optisk sökare, bara att jag kan sätta kameran mot ansiktet och rama in det jag vill fotografera.

Jämfört med min systemkamera så är den långsam, seg och ger gryniga bilder. Jämfört med mina gamla kompakter och min mobil så är den snabb och ger bra resultat.

Vill man ha en optisk sökare så ska man nog välja det. Det är största minustecknet – mycket kanske för att jag vill gömma mig bakom kameran...