måndag 27 februari 2012

Det började med nymåne och stjärnhimmel


I torsdags kväll var det nymåne med en ytterst liten skärva och en stjärnklar vacker himmel och jag fick känslan att det här måste fångas på bild. Hela månen var svagt belyst och hängde precis ovanför trädtopparna. Så jag skyndade tillbaka in och hämtade kamera med teleobjektiv och stativ och tog en vidvinkel i fickan och när jag kom tillbaka tio minuter senare så hade månskärvan redan lagt sig till ro bakom trädtopparna och månen var bara att glömma. Men stjärnhimlen fanns där. Insåg först när jag plockade in bilderna i datorn att jag i hastigheten råkade få med 35 mm i stället för 24 mm. Gluggarna är lika. 35 mm blir som en normal på min kamera och jag tyckte det kändes snävt och därför kom ladugården att dominera. Sen blev det några återkommande Strömsrumsvyer – fast nu i kvällsljus...


Mot norr var det mulet och ljuset från Timmernabben och Mönsterås stör fonden.

Inga kommentarer: