torsdag 15 mars 2012

Lite bilder från Stockholm

Jag var nyligen några dagar i Stockholm. Det stora målet med resan var att se Carmen på Operan. Men samtidigt passade vi på att besöka Fotografiska museet där det visades bilder av Anton Corbijn, Marcus Bleasdale och Mats Becker med flera. Jag hade min lilla kompaktkamera med, naturligtvis, och kunde ju inte hålla fingrarna från kameran när vi förflyttade oss.



Vi besökte bland annat Fotografiska museet. Det pågick en mängd utställningar inom olika genrer. Det var kul att se Mats Beckers gamla rockbilder. Marcus Bleasdales gripande bilder från Afrika var också sevärda. Där kan man snacka om bildjournalistik. Porträtten på fjortonåringar som sålts som sexslavar kommer man inte undan. Anton Corbijn är väl den mest omtalade. Men jag gillar bättre hans äldre dokumentära rockmaterial som mestadels visades på bildskärmar, som en slags bonus.

Gunilla och Lasse var mina värdar. Lasse har en gång i tiden gått i Christer Strömholms fotoskola och är min mentor inom fotografin. Så det blev ju naturligtvis en del fotosnack.


Inga kommentarer: