söndag 15 juli 2012

Bilder från den gångna veckan

Halva juli har gått och jag summerar senaste veckan. Det är en balansgång att få en bra blandning på bloggen – musik, sport, natur och möten med människor. Det har varit mycket musik senaste tiden och jag vet att en del tycker det är trist med ett dussin bilder på Uggla tagna underifrån fotodiket. Det är inget som går till fotohistorien.

Magnus Uggla uppträder i Oskarshamn.

Glad publik lyssnar på Magnus Uggla under Latitud 57.
För er som varit på samma ställe som jag är det kul med många bilder. Men man kan alltid ställa sig frågan vad som blir kvar – vilka bilder är historiska dokument i framtiden. Kvantitet eller kvalitet. Som exempel tog jag 300 bilder på Mörtforsdagen och jag har sparat mindre än tjugo. På Latitud tog jag 2000 bilder och sparade drygt tvåhundra. På Filtfestivalen tog jag 800 bilder och sparade fyrtio. Men hur många av dessa är bra fotografier?

Kim Stranne med vänner bjöd in till Filtfestival i Färjestaden.
Mitt mål är att kunna spegla ett arrangemang och fånga känslan med en enda bild. Men när jag sitter där och ska välja ut bilder så känner jag mig rätt misslyckad som fotograf, för jag kan inte välja en enda bild från ett evenemang. Det saknas alltid något, och det är väl drivkraften till att fortsätta fotografera och att utvecklas som fotograf.

Jag blir alltid glad över reaktioner – positiva och negativa – via e-post, kommentarer, facebook. Och det här sms:et som jag fick häromveckan värmde extra mycket!
"Fantastiskt att titta på dina bilder på nätet. Jag blir så jävla lycklig av att se allt du hittar. Natur, möten, djur, människor, idrott. Det är bilder med mening. Med djup. Det känns rött, solidariskt. Humanism. Kärlek. Det är livspoesi på bild."

Ingegerd Wessel med Bästa bandet underhöll på Lillelördag i Pataholm.

Katten njuter i knät på sin fotograferande husse.

Regn på Mönsterås marknad.

Massor med folk i Mörtfors.

Det är alltid skönt att komma hem till stillheten och tystnaden på landet.

Inga kommentarer: