tisdag 3 juli 2012

Småländska avspeglingar – blandade porträtt

Här är ännu en blandning olika bilder från vitt skilda sammanhang. Den här gången är det porträttbilder på människor jag mött. Det är kul med porträttbilder och utmaningen ligger i att få den där respekten att synas – den fotograferades respekt för fotografen och tvärtom – förtroendet, intensitet och närvaro. I fotografins barndom trodde man att kameran tog en del av ens själ när man blev fotograferad, det kanske är så!? Jag blir alltmer nöjd med mina porträttbilder, via denna LÄNK hittar du tidigare porträtt.

Felicia, 7/6 2012 – för andra året i rad arbetar jag med bilderna till programkatalogen för Mönsteråsgymnasiet. Utrustad med kamera har jag suttit med på en del lektioner för att fånga bilder på elever i klassrumssituationer. Den här bilden är därifrån, någon slags estetisk lektion där eleverna arbetade med redigering av videofilmer.
(Fotad med Canon 7D och 70-200/4L)

Andreas, 22/6 2012 – figeholmare och ungefär jämngammal med mig. Vi firar midsommar ihop.
(Fotad med Canon S95)

Ingegerd, 1/7 2012 – artist, lärare och scout. Jag har fotograferat henne i många roller.
(Fotad med Canon S95)

Britt-Louise, 1/7 2012 – ännu en scout. NSF-scouterna arrangerade Hornsödagen häromdagen. Britt-Louise är från Figeholm. Legendarisk scoutledare som även spelar boule och leder pensionärsgymnastik.
(Fotad med Canon S95)
Robert, 30/6 2012 – vi har arbetat ihop som lärare. Han lockade in mig på idrottsspåret som ledde till att jag började fota sport, vilket jag idag arbetar med som timanställd för Östran/Nyheterna förutom en massa mer eller mindre ideella fotouppdrag åt idrottsföreningar. (Fotad med Canon S95)
Bernhard och Lill-Jonsa, 29/6 2012 – två livs levande original, eller legender, i Figeholm.
(Fotad med Canon 7D och 35/2,0)

Inga kommentarer: