onsdag 26 september 2012

Fyra bilder på en ormvråk

Jag hörde just ormvråkens pipande läte här utanför, vilket påminner mig om den här bildsviten som jag tog genom sovrumsfönstret på rovfågeln förra söndagen. Det är ganska gott om ormvråk här i trakterna så den här synen är inte helt ovanlig. Däremot brukar inte bilderna bli så fina när man fotar genom fönstren - särskilt inte såna här gamla handgjutna fönster som jag har. Bilderna är tagna på 30-60 m avstånd med 70-200/2,8 och kraftigt beskurna.





7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Hmmm .., i natt hördes ett nästan förärligt skriiiikande från någon fågel ..., jag måste kolla vad det kan ha varit!

tomasrj sa...

Jag har kattugglor som bor i de gamla lövträden här. Kattugglorna kan låta "förfärligt" med skrikande och kraxande klagosång. Deras skönsång är däremot vacker – och används som signatur till Vetandes värld i radion. Hittade några länkar till deras (o)ljud:

http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/skog_ljud/strix-aluco.mp3

http://fuglar.no/galleri/lyder/Strix.aluco.mp3

Björn Nilsson sa...

Sista bilden har skärpan så fint just på vråken att man nästan oroligt frågar: du har väl inte 'terjat'? Usch, det är snudd på oförskämt att ställa en sådan fråga, fina bilder är det!

tomasrj sa...

Björn: Ja det är oförskämt att fråga. På första bilden är avståndet ca 30 m till fågeln. På sista uppskattar jag avståndet till ca 60 m. Träden i bakgrunden är ca 100 m bort och ån 150 m. Så det är helt naturlig bokeh.

Jag gör alltid samma sak med bilderna: beskär, justerar svart- och vitpunkt, kontrast och färger samt vinjetterar lite. Detta gör jag i Camera Raw. Sen öppnas den i PS där jag drar ner bilden i storlek och så lägger jag en oskarp mask (skärper upp). Hela proceduren har jag programmerat så att det går med ett knapptryck i varje program. Och trots att jag redigerar i Camera Raw så fotar jag i jpeg.

Björn Nilsson sa...

Jag lovar, jag lovar, jag skall aldrig komma med taskiga tvivel mer!

Lasse Strömberg sa...

Superbilder. Det syns att jag lärt dig hantera en kamera...:-)
Avundsjuk, när jag kom en ormvråk så nära sitter jag i en traktor och har ingen kamera.
Björn skulle behöva gå en kurs hos mig...

tomasrj sa...

Tack för beröm Lasse. Jo du har varit en hård och utmanande mentor som skapat resultat.