söndag 23 december 2012

En dröm har gått i uppfyllelse – ny kamera

För drygt ett år sen så köpte jag en liten ljusstark kompaktkamera, en Canon S95. I vidvinkelläget så är den ruskigt bra och jag har tagit många fina bilder med den. Jag gillar kameran för den är enkel, kan styras manuellt och har en fin optik. Dessutom ryms den i fickan. Men jag har saknat den optiska sökaren och ibland har den varit lite för liten. Alternativet är systemkameran, men den är stor och perfekt till sport och andra krävande fotograferingar, men inget man släpar runt på jämt.

Så nu har jag köpt mig en X100. Jag har, som alla fotoentusiaster, sneglat drömmande på den sen den dök upp för nästan två år sen. Jag har inte tagit hundra bilder med den ännu, men är helnöjd. Den är snabb och extremt ljusstark och den stora sensorn gör underverk. Ingen zoom, utan bara 23/2,0 vilket med sensorn motsvarar den klassiska 35:an. Och den är enkel med två rattar och en bländarring! Autofokusen på X100 upplever jag som vassare än min 7D i dåligt ljus. Så jag hoppas att det här blir en långvarig kompis på utflykter, resor, mingel på festivaler – dokumentärbilder och spontana porträtt.

Genom fönstret ut mot vedbacken upplyst av ytterlampan.

Julkommersen i Mönsterås på söndagsförmiddagen verkar överstökad.

Vägen förbi Strömsrum.

Porträtt på katten. Närgränsen är dålig, men det går ganska smidigt att gå över till macroläge för nära porträtt.

En till macrobild. Den är inte avsedd för detta och blir slagen med hästlängder av min 7D med 24-70/2,8.

Skönheten på bild :)

Inga kommentarer: