torsdag 30 juni 2016

Tre gamla bilder och lika många historier



Sitter och bläddrar bland gamla bilder. Jag har två utställningar på gång i Västervik. Den första är redan 15 juli. Till den har jag valt ut bilder redan. Men sen i oktober ska jag ha en större egen utställning och den har jag tänkt göra färdigt nu i sommar.

Den översta bilden tog jag i Timmernabben för några år sen. Jag köpte den här spegeln av mannen som tillverkat den av gammalt rivningsvirke från Ristomta. (Notera selfien.) Jag träffade på honom på nytt i veckan när han sålde ut det sista. Han berättade att han började arbeta som rörmontör när han var elva år gammal. I 50 år jobbade han för samma firma innan han gick i pension när firman bytte ägare. Som pensionär började han slöjda och bygga möbler som han kom att åka runt och sälja. Det hann bli 20 år innan han nu har sålt sina maskiner och bränt upp virkeslagret och tagit pension på riktigt.

Nedan ännu en selfie från en auktion. Mannen satt och vaktade på byrån hela tiden jag var där. Sista bilden på kvinnorna gillar jag. Jag träffade på dem på Algutsrums marknad på Öland. De sålde textilslöjd som de "köpt dyrt och sålde billigt" som de sa. De åt sina medhavda äggmackor när jag tog en bild på dem.



Inga kommentarer: