onsdag 9 november 2016

Goda hjärtan denna lugubra dag





Det här var en bedrövlig dag på många sätt, jag har inte mött nån som gillat att Trump blir president. Eleverna är förfärade och det kanske man ska vara. Spännande blir det i alla fall närmaste åren. Såna här dagar längtar man tillbaka till förra veckans vistelse i Dublin. Tröstade mig med ett besök på Systembolaget här i Västervik och köpte en flaska Teeling.

Dublinresan var underbar där allt blev jäkligt bra. Jag hade rätt grejer med mig, slimmad packning, på bra humör hela veckan. Många guinnes, återupptäckte Irish coffee som jag ofta drack hemma under en period på 90-talet, men sen glömt bort. Återkommer till den en kväll som denna. Tröstande värme.

Jag har aldrig varit nån drinkmänniska, eftersom jag är uppvuxen på landet så har drinkar alltid varit synonymt med groggar och i sin vidrigaste form vodka och cola och i sin mest sofistikerade form rom och cola.

På Dublins enda kvarvarande whiskeydestilleri Teeling blev jag serverad en Old fashion som då var bland det godaste jag druckit. Bevittnade också när de fyllde upp en 100 €-flaska. Provade Old fashion sen ytterligare några gånger på olika pubar och insåg att den kan göras på olika sätt.
 
Old fashion, Irish Coffee, Guinness, musiken, människorna, mötena, miljön. Det var en fin vecka, tänker jag denna bistra novemberkväll, när jag värmer mig med Irish Coffee och ändå har nån förhoppning om människors goda hjärtan.

Inga kommentarer: