fredag 11 november 2016

Granarna på andra sidan, denna fredagskväll





Vinterns besök i november består tydligen. Jag tycker det är mysigt och skönt när det blir lite ljusare. Mildväder har gjort snön lite strävare och idag vågade jag lämna broddarna hemma. Passerar några trädgårdar där röda vinteräpplen hänger kvar på träden med snötäckta grenar. Det är vackert.

I morse invigde jag eleverna i hemligheten som finns bakom katedern i mitt klassrum. När jag står där så har jag en linje ut genom ett av fönstren, över hustaken i centrum, ut över Gamlebyviken, och nu med en massa snötäckta granar bort mot Piperskärr på norra sidan viken. Genom ett annat fönster ser jag tornet på St Getruds vita kyrka och när solen går upp lyser tornet upp och det är vansinnigt vackert.

Över huvud taget är det mycket som är vackert i verkligheten, men absolut ingen idé att ens försöka fotografera. Det blir aldrig lika fint på bild, utan ska upplevas. Det blir alltid en extra dimension i bilden när man upplever den live. Eleverna blev lite avundsjuka. Deras utsikt är över mig och en vit tavla...

Dygnsrytmen är rubbad och jag gick en liten promenad vid midnatt. Förbi Midgård och Esplanadens hälsocentral och det enda levande jag mötte var en katt. Vintern ska tydligen bestå ett par dagar till. Bilen har sommardäck, men står under ett lager snö orörd sen en vecka tillbaka. Där kan den stå.

Kom på mig själv med att snarka, när jag vaknade till i fåtöljen nyss, efter att ha ätit torskrygg med en rotfruktsgratäng och druckit vitt vin till. Det är fredagskväll.

Inga kommentarer: