söndag 27 november 2016

Tillbaka till dåtiden – på flykt från nutiden




Det kan tyckas som en omväg att fotografera analogt för att sedan krångla med att fotografera av bilderna digitalt för att kunna publicera dem här på nätet. Men det handlar inte om efterarbetet. Det handlar om fotograferingen.

Jag upplever att jag fotograferar långsammare och mer genomtänkt med polaroiden – dels för att bilderna kostar trettio spänn styck – men också för att det är en viss process med bilden som kommer ut ur kameran och måste skyddas mot ljus för att inte överexponeras. Fyra paket på två veckor har det blivit hittills. Jag har hållt mig till dagsljus, men är lite sugen på att släpa med mig stativet ut i Västerviksnatten för lite kvällsvyer.

På ett sätt så är det skönt att gömma sig i fotograferingen för att slippa se hur galen världen är. Black Friday och svenskarna ska närmaste månaden sätta sprätt på 75 miljarder kronor i julhandeln. Skrev siffran på tavlan och lät eleverna gissa. Som ledtråd sa jag att vi spenderar dessa pengar för att minnas ett flyktingbarn som dog för tvåtusen år sen... Vi noterade att man kan köpa 30 000 villor i Västervik för julklappspengarna. Så många finns inte.

Som kontrast till denna köphysteri så kommer varningsrapporterna om glaciärer som smälter och temperaturer tjugo grader över det normala på nordpolen. Men nej, nej, nej, det har inget med vårt levnadssätt att göra.

Inga kommentarer: