söndag 6 november 2016

Västervik, söndag kväll


Jag skulle ljuga om jag inte erkände att jag är förtjust i den första snön. Spelar ingen roll när den kommer, men det är episkt. Höll mig inne större delen av dagen. Här, bara några hundra meter från Skeppsbrofjärden, så har det regnat hela dagen. Man har anat några snöflingor i regnet. Men så på kvällen sjönk temperaturen och det blev lite vitt på marken. Tillräckligt för att jag skulle gå ut.

Uppe på Esplanaden kom det först en Volvo 940 som rusade upp motorn på tvåan med en riktigt bredsladd upp mot järnvägsbron. Bara nån halvminut senare kom två moppar och sladdade sig framåt. Men det spann mest och en av mopedisterna fick hoppa av och dra upp moppen mot bron, för den bara slirade i snöslasket.

Vid järnvägsstationen stod en man tätt tryckt mot fasaden och drog de sista blossen på en cigarett. Borta vid lokstallarna virvlade snön upp från fjärden mot siluetten av gamla vattentornet. Jag svepte jackan tätare om mig innan jag traskade vidare upp mot Sturegatan och kex med St Agur och rödvin.

Sprutgrädde till Irish Coffée. Det var igår kväll jag trotsade regnet och blåsten och kämpade mig bort mot Hemköp.




Inga kommentarer: