fredag 30 december 2016

Mitt nyårslöfte är att bara köra polaroid 2017


Dagarna går och plötsligt är det dags att hänga upp en ny almanacka på väggen. 2016 har varit omvälvande på ett personligt plan bland annat med ännu en flytt, även om jag inte släppt det jag flyttat från.

Plötsligt bor jag för första gången på trettio år i en stad. Det är bra för min hälsa att ha promenadavstånd till allt jag behöver. Bilen har ibland stått hela veckor orörd. Jag tycker att midjeomfånget minskat, men det kanske bara är inbillning.

Lärarjobbet har nog aldrig varit roligare än nu. Jag har blivit väldigt väl mottagen i Västervik och är nu inne på mitt tredje år här. Jag har underbara elever och fantastiska kollegor och tycker att det är kul att gå till jobbet. Vi skrattar varje dag och gråter också en hel del. För bara några år sedan så hade jag ont i magen varje morgon och det berodde inte på eleverna!

Sedan i somras så har jag fotografen Micke Berg som mentor under ett år. Det har varit utvecklande. Främst har han fått mig att hantera kameran tekniskt på ett annat sätt än jag gjorde tidigare. Nu kör jag bara P-läge och skiter i bländaren. Han har också tvingat mig att utveckla efterbehandlingen av bilder.

Under hösten har jag börjat fota polaroid. Enkelhet är ledordet och jag fotar av bilderna direkt med mobilen och gör förstoringar 30x30 cm. Jag har tagit fram två bilder hittills. Ett svartvitt porträtt och en miljöbild i färg och de är riktigt läckra. Förhoppningsvis har jag en utställning klar innan sommaren.

Det vore också kul att göra en fotobok direkt i mobilen eller paddan med polaroidbilderna. Hur som helst har jag tänkt låta digitalkamerorna vila under åtminstone första halvan av 2017 och enbart fota polaroid och instax.

Jag brukar ge ut en bok eller ordna en utställning varje år. Under 2016 har jag medverkat i en bok och haft tre utställningar varav två helt egna – dels Lofta caffè och dels Visarkivet – båda i Västerviks kommun.

Mitt löfte för 2017 är att fortsätta att minska ner bloggande och facebook. Jag ska hålla mer på mina bilder för att samla ihop nytt material med polaroidbilder till en utställning som jag kan visa i sommar. Det vore också kul att göra en bok till hösten.

Gott nytt år 2017!




Inga kommentarer: