lördag 10 december 2016

Tillbaka till naturen och början




Senaste veckorna har jag inte fotograferat särskilt mycket. Tycker mest att livet består av arbete och sömn nu när dagarna är korta. Jag sover mycket och på konstiga tider. Det där med dygnsrytm är inte riktigt min grej. Idag tog jag med polaroiden och åkte söderut och gick en promenad i naturen. Saknar lugnet och stillheten ute i skogen.

Jag funderar på att skaffa en liten scanner till polaroidbilderna. Än så länge testar jag mest, men nu har jag kört igenom sex-sju förpackningar med bilder. Åtta bilder på varje förpackning. Den här veckan har jag testat färg. Doften av bilderna. Det luktar framkallningslabb. Det luktar fotografi.

Det började egentligen för knappt två månader sen, när jag såg Patti Smith's bilder på Kulturhuset i Stockholm. Små suddiga polaroider, men med så mycket känsla. Det inspirerade, så nu kör jag på.

Julpyntet är uppe i Västervik. Hämtade några krukor idag till julstjärnor och hyacinter. Har ännu inte fått tag i nån amaryllis, men däremot både najadlax och julkorv. Tittade på Nobelprisutdelningen. Intressant att höra introduktionerna till de olika priserna. Men Patti Smith stal ju showen med "I'm sorry, but I'm so nervous" som var mäktigt att höra. Och mänskligt. Kungaparet såg ut som om de mest funderade över de nödvändiga i att de stoppade i sig den där snitten på väg in till sittningen. Hoppas de hann ut på muggen i tid.

Med bilderna börjar jag om på nåt sätt. Med polaroidtekniken. Det blir plötsligt ett hantverk. Bländare elva och 150 ASA inbjuder ju inte heller till några dramatiska bilder. Det blir en utmaning i fotograferandet. Moderna systemkameror bjuder inget motstånd. Det går för lätt. Kanske det är det jag vill hitta. Motståndet.

Inga kommentarer: