söndag 15 januari 2017

Polaroiden på puben och misslyckandet



I fredags var jag på puben på Hotell Fängelset i Västervik. Open Stage arrangerade olika uppträden.

Jag hade polaroiden med mig, väl medveten om att det bara var att glömma konsertbilder. I stället tänkte jag mig spontana porträtt om jag mötte nån. Men det var så knökafullt med folk att det bara var att lägga ner fotograferandet.

Jag tog några konsertbilder. Utan blixt exponerade kameran i säkert två sekunder och just där och då undrade jag vad jag egentligen höll på med.

Samtidigt, eller snarare dagen efter, tänkte jag på alla bilder jag hade kunnat ta med polaroiden. Spelschemat med fördelningen av kanaler på mixern, som fick en öl över sig och sen kletades fast på en vägg och blev en installation. Fängelseskylten. Baren som har sin egna Fängelseöl som bryggs i huset. Eller en bild från korridoren in mot den proppfyllda puben.

Stilleben, interiör, vimmel. Men så klok och påhittig var jag inte på kvällen. Då försökte jag med det omöjliga och misslyckades.


Inga kommentarer: