söndag 26 mars 2017

Stockholm, västervikare och Strömsrum i text och bild en helg




För er som inte hängt med så satte jag upp nyårslöftet att bara fotografera med polaroid under år 2017. Nu har det gått tre månader då jag kämpat på med min SX-70 från 1973. Det har blivit att jag varje vecka sammanfattat lite bilder här på bloggen.

I nuläget har jag inget direkt mål med fotograferingen, men jag samlar på mig polaroider som kan hänga ihop och kanske bli en utställning. Eller om jag skriver lite text till så blir det en bok. Jag har inte bestämt mig ännu för vad som blir målet 2017...

Igår lördag var jag en sväng till Stockholm och besökte Galleri Korn där västervikarna Stefan och Mona Gelebo just nu ställer ut bilder på kvinnor. Idag har det varit kontrasten – ut på landet och stillheten. Med polaroid fotograferar man långsamt. Igår tog jag tre bilder i Stockholm. Idag tog jag tolv bilder ute på landet.

Ett rådjur blev skrämt av något och skällde innan det kom springande rakt mot mig. Jag stod blick stilla och det stannade till och vädrade men kunde inte se mig. Strax efter stod jag och tittade på två bin som irrade omkring yrvaket lystra bland de första svalörterna.

Sen satt jag ute och stekte lite mot en vägg. Satt och tänkte på att det denna vår är 35 år sedan jag fick min första kamera. I höst blir det 30 år sedan jag flyttade hemifrån. Och det är min tionde vår i Strömsrum. Den första utan katt. Just såna här dagar saknar jag kissen extra mycket. Han fick sån vårfeeling under varma vårdagar och fick lite galna spratt med trädklättring och tuggande på pinnar och rulla runt i gruset.

Under dagen hann jag även se en ödla, en hjort, en groda och vårlöken är uppe och ormvråken ryttlar omkring i skyn. Det är vår och nu ska jag gå och äta och ta en öl.

Inga kommentarer: