söndag 9 juli 2017

Ha alltid med dig en polaroidkamera och tuschpenna



Den gångna veckan, nummer 27, brukar vara ytterligheternas vecka. Ännu mer detta år skulle jag säga. Latitud 57 som jag dokumenterade för sjunde året i rad med sina 9000 besökare och intensivt, ljudligt och livligt under två dagar mot det kontrasterande stilla livet här hemmavid på landet.

I år åkte jag dessutom till Säljerydfestivalen och det är bland det märkligaste jag besökt i festivalväg. Festivalen är mer som en happening på olika scener i ett kollektiv mitt ute i ingenstans.

Festivalen pågår en hel vecka. Första dagarna opluggat och mot slutet av veckan sätts elektriciteten igång. Platsen är en gammal gård med ett flertal logar, en mangårdsbyggnad och säkert tio bostadshus byggda med återvunnet rivningsvirke. Utedass! Alla hade sina små odlingar. Katter, hundar och barn sprang lösa och det fanns saker precis överallt. Det hela var som en stor levande installation. Och stämningen väldigt kärleksfull och tillåtande.

Maten på Säljeryd är vegetarisk till självkostnadspris och där fotograferade jag bara analogt, nåt annat hade inte varit rätt.

Latitud 57 i Oskarshamn är nog så nära motsatsen man kan komma. Där är stort, välorganiserat och uppstyrt och massor med folk. Men det finns likheter. Latitud 57 bygger också mycket på ideellt arbete där föreningslivet är involverat i uppbyggnad och rivning av festivalområdet liksom olika funktionärsuppdrag under festivalen.

Samtidigt så har festivalledningen under nio år byggt upp ett varumärke där de skapat ett gott ryckte bland den svenska artisteliten som bidragit till att man lyckats locka alla de stora artisterna. Årets dragplåster Per Gessle vet jag har stått på önskelistan alla år.

Bilderna sammanfattar på något sätt festivalerna. En polaroid på Murre nyss anländ till Säljeryd där hon spelade i början på kvällen. Gessle spelade på Latitud 57 och jag passade på att ta en polaroid på honom som han dessutom hade vänligheten att signera efteråt.

*

Kommande lördag den 15 juli kl 12–17 blir det fotoutställning vid Båtmansstugorna i Västervik. Vi är sex olika fotografer som lånar det offentliga utrymmet under några timmar för att visa bilder. Vi kommer att finnas där så kom gärna och titta på bilder och mingla med oss.

Inga kommentarer: