söndag 8 maj 2005

Dålig trend för skolan i Mönsterås

Statistik från Skolverket berättar att av de 216 elever som slutade nionde klass i Mönsterås kommun vårterminen 2004 var 18,1 procent inte behöriga att söka till gymnasieskolan. Orsaken var att de saknade betyg i ett eller flera ämnen.

År 2003 var siffran 15,0 procent och går man tillbaka till år 2000 så var siffran 6,1 procent. I hela riket har i genomsnitt ungefär 10 procent av eleverna varje år saknat behörighet.

Andelen elever som inte har rätt att börja på gymnasieprogram ökar alltså i kommunen. Trots att eleverna inte når skolans mål så har styrande politiker genomfört kraftiga besparingar. Det kan inte tolkas på annat sätt än att kommunen sedan många år medvetet monterar ner skolan genom att försämra kvalitén.

Det här håller inte och får inte fortsätta. 2004 handlade det om 74 ungdomar som saknar något betyg. Ca 40 av dem var inte godkända i något eller några av kärnämnena svenska, engelska och matematik. I dessa ämnen krävs betyg för att få börja på ett nationellt gymnasieprogram.

Jag har frågat Barn- och utbildningsnämnden hur man tänker vända den här olyckliga trenden. Genom skolchefen fick jag svaret att nämnden kommer att begära 5 miljoner kronor extra för att öka andelen lärare så vi hamnar på riksgenomsnittet.

Men om man studerar statistiken som vi lämnat till Skolverket kan man konstatera att vi legat på riksgenomsnittet, eller över, i andel lärare per elev samtidigt som andelen elever behöriga till gymnasieskolan sjunkit allt lägre.

Riksgenomsnittet är 8,0 lärare/hundra elever. Mönsterås kommun har legat klart över det. Senaste året har vi dock halkat ner från 8,7 till 7,8 lärare/hundra elever. Vad det betytt för elevernas betyg kommer vi att se först efter examen i juni. För varje enskild elev som inte får betyg kommer det att kännas som ett stort misslyckande! Medvetenheten om att politikerna sparat på skolan upplevs som ett svek från vuxenvärlden.

Fem miljoner kronor räcker till femton lärare. Det är möjligt att vi hamnar på riksgenomsnittet då. Men det är uppenbart inte tillräckligt. Så jag ställer om min fråga: Vad kommer Barn- och utbildningsnämnden att göra för att vända trenden så att andelen elever som når målen för betyget Godkänt i år 9 ökar?

Tomas Jonsson, v
Ersättare Barn- och utbildningsnämnden

Inga kommentarer: