lördag 24 februari 2007

Isen ligger runt Figeholm


Figeholmsviken istäckt. Igår var jag och tittade till gamla Figeholm - den ort där jag är uppvuxen och som jag engagerat mig i. Isen ligger kompakt inne i den skyddade viken.

Bortom Äspö sten - stenen som den röda pricken står på - är några på en skridskoutflykt. Sommartid är här en livlig trafik med fritidsseglare.


Bojarna har slutat guppa. Öde ligger bojarna längs Gamla Kajens södra sida i isen och väntar på att sommaren ska komma. I bakgrunden syns Äspöbron. Häromåret byggdes en ny bro ut till den lilla holmen som ligger utanför Figeholm. Här ute bodde det förr i tiden mest fiskare och några skutskeppare.


Hamnmagasinet i Figeholm. Den röda byggnaden till höger uppfördes i mitten av 1800-talet. Det användes som magasin för hamnen under nästan ett sekel. Sedan tjugo år fungerar det som sjöfartsmuseum och visar Figeholms livliga epok som sjöfartsort. Runt förra sekelskiftet hade 36 segelfartyg Figeholm som hemmahamn. Vintertid var många av skutorna upplagda inne i viken. Den enda kvarvarande Figeholmsskutan är Constantia som finns i Stockholm.

Numer är det bara fritidsbåtar
som kommer till Figeholm. Figeholms Båtklubb huserar i det gamla hamnkontoret som syns till vänster om Hamnmagasinet vid Gamla Kajens norra sida.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Elisabet. sa...

Magnifika bilder!
Allt det där röda .. mmmmmm .. jo, jag vet ju att du tycker om det .. , bojarna som sneddar i bilden .., perfekt!