söndag 25 mars 2007

Två dagar på landet med nya lekkamrater


Två dagar på landet. Ägnade lördagen åt att rensa fågelholkar och sätta upp några bättre begagnade i härför lämpliga träd.


Ännu en huggorm. Jag gick vid sidan om stigen i obruten mark och plötsligt uppenbarade sig ett nystan bland ljung och ris. Den här huggormen var nyfiken på mig och vände huvudet mot mig och poserade när jag tog bilder från tre håll utan att vara nöjd - det var hela tiden ris i vägen.

När jag var som närmast var objektivet bara tio centimeter i från ormen, men den var lugn som en filbunke, vilket jag tackar för.


Medan jag harvar på. "Prästen kan väl sova hela måndagen men, för ett fattig bonddräng börjar knoget igen!" som drängen Alfred sjöng i Astrid Lindgrens Emil i Lönneberga. Den här harven har sett sina bästa dagar. Och det var inte igår, inte i förrgår, men möjligen för trettio eller kanske femtio år sedan.

Rättelse: Det här är ingen harv, utan en räfsa. Se kommentarer...

Andra bloggar om: , , , , ,

6 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Den där huggormen ser oroväckande nära ut. Inte för att jag har ormfobi, men så nära vet jag inte om jag hade velat komma :-) fina bilder som vanligt

Anonym sa...

Harv??! Vad är det för larv! (Nu fick jag till det va?)

Det där är ingen harv! Du får komma och besöka mig på gården i sommar så ska jag visa dig hur en harv ser ut!

Det där är en räfsa!

Jag har kört en sån där. Det är rätt kul. Man får vara på alerten så inte hästen hittar på något ofog eller tycker att den vill provsmaka höet man räfsar ihop.

tomasrj sa...

Nicke: Objektivet var närmast, så jag skyddade mig bakom kameran.

Lasse: Pinsamt... Man kan säga att jag blottade min okunskap... Jag kommer gärna! :-)

Anonym sa...

Annars hade det ju varit smidigt att bara harva på,
men ok jag får väl garva då!

Och ormskräck det har jag så det räcker och blir över...

Nicke Grozdanovski sa...

Det är klart, du har ju en stor kamera att skydda dig bakom. Det hade inte hjälpt med min lilla :-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Finns det nån censur mot ormbilder???
Annars är dina fotografier lika njutbara som vanligt!
:-)