lördag 10 november 2007

Bilder från Småland när höst vill bli till vinter


Både onsdag morgon och lördag morgon vaknade Småland med snö utanför rullgardinen. Lämpligast att bara sova vidare.


Kl 15.11. Trots att solen legat på under hela dagen och temperaturen åtminstone gått upp mot tre grader så har snön inte velat smälta bort.


Hunden och jag går på promenad. En av katterna envisas med att följa med. Promenadrundan är en halvmil och vi tar paus för att katten ska få vila sig (eller om det är jag som behöver vila?).

Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, de där pauserna beror bara på att katten börjar "gnälla" när den kommer för lång hemifrån. Den vill följa med, men vill inte komma för långt bort.

Jag har också haft ett antal katter som följt med på våra promenader, om vi inte såg dem redan när vi startade och stängde in dem istället, för så fort de kom en liten bit från revirgränsen tyckte de att det var dags för alla vända hemåt igen och började föra väsen om den saken :-)

Den sista vi hade var förresten också röd och såg ut precis som kissen på din bild, och jag saknar henne ofantligt. Det blev såå tomt hemma i våras när hon hade levt färdigt efter 17 år.

tomasrj sa...

Intressant Kerstin, för din beskrivning stämmer exakt. Katten smög med och både jag och hunden låtsades som om vi inte såg henne. Och när vi kom tillräckligt långt hemifrån - rakt in i skogen - så började hon jama och föra oväsen. Sen när skogvägen vände tillbaka hem och vi åter kom in i hennes revir så blev hon mer kavat, fast hon höll oss sällskap och såg liksom till att vi kom hem hela och rena.

Bilden tog jag när vi gått tre kvart och nästan var tillbaka hemma i reviret.

Anonym sa...

Kolla henne dessutom när hon hänger med på promenad nästa gång. Mina brukade ställa håren på svansen på ända när de lämnade reviret bakom sig. Plötsligt hade de rävrumpor som stod rakt upp, inte kattsvansar :-).

Men som sagt, vi försökte alltid komma iväg utan att ha några katter i släptåg, eftersom det kändes stressande att höra deras förtvivlade uppmaningar om att vända om hemåt igen, just när vi hade fått upp ångan.

Nicke Grozdanovski sa...

Vackra bilder Tomas*ler* en försmak av vintern

Anonym sa...

Vad har du för hund förresten? En husky?

tomasrj sa...

Nicke. Tack. Jo jag såg försmaken av vintern ;-)

Kerstin. Det ska vara nån slags husky. Den kommer från brorsan och hundens syskon är verksamma i fjällen.

Anonym sa...

härliga bilder!
Katten gillar jag,iaf till utseendet!
Har haft en med liknande färg:-)