lördag 16 oktober 2010

Vinnare på after-worken

Gissa om vi tre grabbar var stolta när vi sopade banan och vann första pris i O'Learys Pub-Quiz på after-worken på fredagskvällen. Det vinnande laget utgjordes av en samhällslärare, en naturkunskaplärare och en fritidspedagog. Vi trodde inte vi skulle ha en chans för flera av de andra sällskapen var både sex och åtta personer och vi kunde inte allt. Men 22 rätt av 30 möjliga räckte!

Själv bidrog jag med lite gammal och ny kulturhistoria som Kalle Sändare, Mats Svegfors, Dame Edna, en knop i km/h och Sveriges Radios startår. Retar mig att jag inte kände igen en bild på Miriam Makeba, trots att de fyndigt spelade henne i bakgrunden (Läs om hennes liv här). Och så underskattade vi kunskapen hos frågeställaren när han frågade efter "vilket grundämne har beteckningen 'c' 'o'". Vi var övertygade om att han menade CO som är en molekyl. Men han menade faktiskt Co. Hade jag sett det i text så hade jag klippt kobolt. Jag borde ha kunnat Lars Ekborg också, när vi fick höra den här sketchen...

Inga kommentarer: