söndag 1 maj 2011

Valborgsfirande i Figeholm

Jag var inbjuden till Figeholm igår för att hålla ett tal till våren. Det var många år sedan jag firade Valborg där och numer så brinner elden på en flotte i Norrån. Som mest var det nog närmare tvåhundra personer. Det var kul att träffa en massa gamla bekanta.

Scouternas fackeltåg anländer och tänder elden i ett plötsligt uppkommet vårregn.

Överst till vänster Lilian i bandet Kurt och hans vänner, som spelar underhållningsmusik. Till höger håller jag mitt vårtal samtidigt som regnet strilar ner, Willy hjälpte mig att ta bilden. Jag bjöd på en poetisk rundvandring genom Figeholm på våren – inspirerad av Ted Ströms Vintersaga, Taubes Sjösalavår och Strindbergs inledning till Röda rummet. Nederst till vänster har just Årets Figeholmare korats – Mia och Mattias som startat upp och driver ett gårdsbageri i en gammal bagarbod invid Figeholms torg. Nere till höger Pushinsky som stod för underhållningen senare på kvällen. Jag filmade en liten snutt så ni kan se och höra dem i videoklippet här under.



Strax innan tio avrundades Valborgsfirandet med ett stort fyrverkeri som sköts upp från Smörholmen. Jag orkade inte bära med nåt stativ, utan reser numera lätt, så bilden blev lite suddigt.

Inga kommentarer: