lördag 24 september 2011

Två år med sport på bloggen

Den här helgen har jag planerat att fotografera flera olika sportevenemang. Friidrott på Fredriksskans, fotbollsderby mellan Mönsterås och Blomstermåla, träningsmatch i innebandy mellan Sandbäckshult och Fliseryd och säsongspremiär i handboll mellan Mönsterås och Bromölla. Det känns som jag har fotograferat sport i alla tider, men det är bara två år.

Jag skulle ta porträttbilder på Sandbäckshults damlag i början på september 2009 och när det var klart stannade jag kvar och tog några bilder på träningen, det var så det började. Bilderna var inte så värst bra tekniskt. Några veckor senare, den 25 september, fotade jag min första innebandymatch, bilden ovanför är därifrån. Jag tyckte det var kul och skaffade lite bättre objektiv för att kunna fota sport inomhus och nu har jag två säsongers rutin med innebandy, handboll och fotboll samt lite olika andra sporter såsom friidrott, rally, basket och triathlon. På önskelistan över sporter jag vill prova att fotografera står gymnastik och boxning, får se om det kan förverkligas denna säsong...

2 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Nya sporter nya utmaningar. Gymnastikär lätt,där kan man förutse vad och var det händer.
Boxning är svårt, åtminstone om man ska ha BILDEN för det går så förbannat fort att när slaget kommer hinner man inte trycka. Det gäller att titta på armmuskeln, när det rycker till i den, DÅ trycker man, och har i bästa fall knockouten klockrent.
Fast en bra bild på boxning var i kombination med en rubrik. Nämligen en bild på Ingo liggande raklång efter en knock och rubriken "Vakna Ingo, du vann". Han blev knockad precis innan gonggongen gick, men vann hela matchen på poäng. Jag har för mig det var i Expressen (löpsedel?) från olympiaden i Helsingfors.
För övrigt tycker jag du ska höra G berätta om Kraxen i början av Naturmorgon i P1, borde finnas på SR på nätet.

tomasrj sa...

Tack för kommentar Lasse. Din Ingohistoria känner jag igen, tror jag har sett sidan. På Wikipedia sägs det vara DN som hade rubriken "Vakna Ingo, du vann", finns säkert på nätet om man letar lite. Den är bra. Jag ska lyssna på historien och Kraxen.