onsdag 20 juli 2005

Regnbågens alla färger


Regnskurarna avlöser varandra i Småland dessa dagar. Mellan regnet hinner solen skina en stund och det finns goda chanser till att studera regnbågen, vilket jag gjorde med kameran i högsta hugg.

Funderade över en sagobok jag hade när jag var liten, där en pojke jagade regnbågens "landningspunkter". Han fann dem till sist - ett antal målarpytsar som stod uppställda intill varandra.

Jag jagade också en stund och tror att regnbgen startade vid vattentornet - fast då hade den bleknat bort så det gick inte att fotografera.

Men ute på åkern var bågen som bäst. Min digitalkamera (Konica Minolta Dimage G600) har dock inte vidvinkel varför det tvunget fick bli tre bilder för att få med hela bågen.

Jag är inte heller någon hejare på Photoshop. Har för mig att jag nånstans sett funktionen att sätta ihop bilder till ett panorama. Nån som vet hur man gör för att få bort de fula skarvarna?

Inga kommentarer: