fredag 8 juli 2005

Kulturpartiet planterat i sann lobbyanda

Bluffen med kulturpartiet var rolig. Det är veckans klart bästa konstkupp. Det visar också hur viktig kulturen är för människan.

Det visar också hur media fungerar. Den kan bara fokusera på en sak i taget. När drevet går så försvinner alla nyanser och all källkritik är som bortblåst. I stället leker alla följa John i en tafatt-lek som påminner om en hetsjakt. Målet, eller offret, är vanligen en icke mediatränad okänd person som säger saker som kan klippas ihop till dennes nackdel.

Förra veckan vaknade jag två morgnar till planterade nyheter från Svenskt Näringsliv och Företagarna. Båda handlade om pigavdrag, eller "avdrag för hushållsnära tjänster", som dessa organisationer vill kalla det. Skattelättnader skulle skapa en massa nya jobb och nya företag, enligt undersökningar från dessa organisationer.

Utan ett enda ifrågasättande matades nyheten ut i sändning efter sändning på tisdagsmorgonen och på torsdagsmorgonen.

Det var inget kul, eftersom det var gjort med kall beräkning.

På samma sätt var det väldigt roligt när DN och de andra medierna gick på Riksteaterns planterade nyhet. Med all tydlighet visar det hur dumma svenska journalister är.

Det kanske var ännu roligare på onsdagen när tidningarna skulle dementera den felaktiga nyheten. Inte genom att be om ursäkt, utan genom att kritisera Riksteatern för hur man handskas med skattemedel. Maken till dåliga förlorare som tappat ansiktet är svårt att hitta...

Inga kommentarer: