torsdag 8 december 2005

25 år sedan John Lennon mördades

Lärare kan sätta djupa spår i sina elever. Som om det vore igår, minns jag den där kulna fredagsmorgonen för idag exakt 25 år sedan. Jag var elva år och gick i femte klass på Fårboskolan.

Vår lärare Janne Stahre, ett hyggligt ungt fotbollslöfte, som tog hand om oss varje fredag, var skakad. Han hade med sig en packe skivor och ägnade stora delar av dagen åt att förklara för oss varför mordet på John Lennon var så tragiskt, och varför Beatles var så stora.

Vilken låt som helst från "Double Fantacy" får mig alltid att tänka på den där decembermorgonen. Imagine spelar jag på pianot och sjunger till. Och på skivspelaren snurrar Abbey Road eller Sgt Pepper - favoritalbumen med Beatles.

Upplevelsen och minnet av den där decembermorgonen har inspirerat mig som lärare. Det var ett gott exempel på skolan som kulturbärare och som frösättare. Det var också ett exempel på en personligt engagerad lärare - sånt sätter sina spår!

Inga kommentarer: