lördag 7 oktober 2006

Bildt är vänsterns bäste vän

Igår stod de leende framför alla fotografer. Sveriges nye statsminister Fredrik Reinfeldt och moderaternas förre statsminister Carl Bildt. De främsta symbolerna för de nya moderaterna och de gamla.

Enligt Expressen så höll det i exakt 23 minuter. Då kunde inte Bildt hålla sig längre utan råkade säga det som de flesta moderater tycker, men som Reinfeldt förnekat under hela valrörelsen och även i regeringsförklaringen. Bildt och gamla moderaterna vill att arbetsrätten luckras upp. Nya moderaterna påstår sig vilja behålla dagens regler.

Carl Bildt kan på så vis
bli vänsterns bäste vän. Om Reinfeldt måste lägga en massa tid på att ta hand om olika utspel från relikerna i bunkerhögern företrädda av Carl Bildt som fått röda mattan in i Rosenbad så kommer Reinfeldt få svårt att genomföra sin politik.

Det kan bli fyra roliga år som kommer att präglas av en regering med interna splittringar, utspel och persondyrkan (Inte att beblanda med Perssondyrkan). Det märkligaste är kanske att vi alla trodde att grälet skulle pågå mellan de olika borgerliga partierna. Men i och med att Reinfeldt satte Fan i båten så kan det komma att svalla ordentligt...

Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Antagligen kommer inte Reinfeldt att våga sparka Bildt om han blir för obekväm, då får han partiet emot sig.

Jag tror att valet av utrikesminister gav oss segern i nästa val!!

tomasrj sa...

Jag är beredd att hålla med dig Ola. Jag tror inte att folk är beredda att acceptera Bildt i samma utsträckning som de accepterat Reinfeldt just för att Bildt är så intensivt förknippad med det borgerliga misslyckandet 91-94.

Nicke Grozdanovski sa...

Ja, håller med dig Tomas i din artikel. Bildt tillhör den gamla blåa högern men sen när blev arbetsrätt en utrikespolitisk fråga. Men de är bara att tacka o ta emot

tomasrj sa...

Reinfeldt måste ju varit medveten om att det kan bli så här. Och som sagt gör Bildt ett utspel redan efter 23 minuter så kan vi förmodligen förvänta oss ett och annat utspel till under de kommande fyra åren.

Kul förresten med inbjudan till vinst-valvaka 2010 på distriktshemsidan
;-)

Anonym sa...

Jag tror iaf inte att det håller i fyra år...:-)

Anonym sa...

Jag brukar glädja mig med att läsa ur polkagrisar om jag behöver munta upp mig.

Gör det du ochså, en sida som drivs av (på politiken)pissigt trötta polkagrisarbetare: http://www.polkagris.nu

Anonym sa...

Bildt är den vettigare personen i regeringen. Men att andra såsom KD t.ex. som balanserar farligt nära avgrunden kan hitta på något är inte uteslutet.

Poängen med en Allians är väl att om de nu skall vara så eniga och så vettiga borde de bara bestå av en-två partier. Både C och M har spelat ut sina historiska roller, KD har väl aldrig haft någon riktig poäng öht för sitt existensberättigande och alla har de anammat FPs klassiska socialliberala idéer mer eller mindre. Men men man skall inte vara snar med att dra slutsatser, faktum är att många av de jobb jag har haft och många av mina vänner som jobbar har haft så urusla arbetsvillkor under en sosseregim att jag inte begriper hur Alliansen skulle kunna göra det sämre för dem...

tomasrj sa...

Tack för en intressant analys.

Angående de urusla arbetsvillkoren så håller jag med dig. Vänsterpartiets åsikt är att den offentliga sektorn ska ha råd att föregå med gott exempel. Som det ser ut idag så är det ofta inom offentliga sektorn (främst äldreomsorgen och barnomsorgen) där arbetsvillkoren är allra sämst. Det är svårt för främst ungdomar att få fasta tjänster, utan man tvingas gå på timvikariat under många år.