fredag 20 oktober 2006

Ei saa peittää

Jag vet inte när det började? Men jag tycker på fullt allvar att finskan är ett vackert språk! Mina skivor med finska rockgruppen 22 Pistepirkko är välspelade och jag lyssnar på Smoolannin Sisuradio bara för att få höra finska covers... Det är sant.

Och förr när Finland fick vara med så höll jag alltid på dem i schlagerfestivalen - fast vad hjälpte det när ingen annan förstod skönheten?

Nu hittade jag i alla fall en enkel språksida där man på ett kul sätt kan lära sig lite om finskans grunder. Ei saa peittää - Må ej övertäckas.

PS: Frankenstein från skivan Bare Bone Nest är en underbar låt och en fräck skiva som blandar urskog, med vrålande gitarrer och finsk smörsång som bekräftar att det finns nyckelpigor med 22 prickar!

Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Här är en till!
Om jag jobbar kväll, lyssnar jag alltid till finska programmet i P4, det som sänds mellan sex och sju.

Ingenting begriper jag, men musiken är smäktande och härlig och språket mustigt.

tomasrj sa...

Tack Elisabet. här finns mer.

Anonym sa...

tättbebyggd, - tiheäänasuttu

samsas om ngt - olla yhtämieltä

http://babel.hut.fi/KieCafeSE/tillOeresund/delstracka2.html

Anonym sa...

Hyvää!
Minä osan vähän Suomea :-)
(osäker på stavningen..)

tomasrj sa...

Mammamia, där fick jag nåt att bita i ;-)
Hyvää är hej och Suomea är nåt med Finland, men orden där emellan? "Jag har lite arv" från Finland, kanske?

Anonym sa...

Även jag tycker att finska är ett vackert språk. Väldigt melodiskt.

Anonym sa...

Det betyder ;Jag kan lite finska!!
Och hyvää betyder ju bra som du visste :-)

Min mormor var finsk och min mamma föddes i Finland..
Har även en del släkt i Finland..

tomasrj sa...

Mammamia: Aj då. Min finska blir knappast godkänd.