torsdag 4 januari 2007

Inte vägarnas fel att bilisterna kör för fort!


Rapport berättar i kväll att Folksam konstaterat att 70 procent av dödsolyckorna i trafiken beror på undermåliga vägar eller dåliga bilar. Det tror jag inte ett ögonblick på! Självklart skulle antalet dödsolyckor i princip upphöra om bilisterna höll hastighetsgränserna och om bilförarna höll sig nyktra när de kör bil.

Hastighetsgränserna respekteras inte idag. Väldigt många bilförare kör väldigt mycket för fort. En av anledningarna är att de kalkylerar med att det inte finns några poliser ute på vägarna och att risken att åka fast därför är minimal för den som tror sig vara Schumacher.

Förutom hastigheten så är många bilförare mycket dåliga på att hålla avståndet till bilen framför. Dessutom görs det väldigt många väldigt dåliga omkörningar. Framför allt på de trettonmetersvägar där vägrenen plockats bort och ersatts med bredare körfält, exempelvis E22 mellan Läckebyavfarten och Ålem. Där kan man vara säker på att möta bilar som gör omkörningar och delvis ligger på fel sida om mittlinjen - även vid heldragen mittlinje.

För att få bort dåliga omkörningar kan man bygga 2+1-vägar med vajer-räcke som skiljer körbanorna åt. Men i grunden beror inte riskerna på att vägarna är dåliga, utan det är bilförarna som leker med döden.

Den mänskliga faktorn förkroppsligad i laglöshet och dåligt omdöme orsakar de allra flesta dödsolyckor inte något annat!

Andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du har en bild på just E22. Förra gången jag körde ut på vägen (trf Oskarshamn Södra) var den påbjudna högersvängen jag skulle göra för att köra ut på E22 mot norr så otroligt snäv, att jag inte för mitt liv kan begripa hur Vägverket kunde tillåtas utföra ett så undermåligt arbete. Här snackar vi om en påfart på en väg med 110 km/h som begränsning, och så tvingas bilisten till en 90-graderssväng för att komma ut på vägen!

2+1vägar är ingen universallösning. De funkar bäst om de byggs på motortrafikleder med lite trafik. När trafikmängden går över 10-15000 fordon/dygn tappar de sin funktion och blir underdimensionerat (nu är väl trafikmängden iofs inget större problem, utom på E22, för 2+1vägar om vi strikt skall hålla oss till Kalmar län). Det irriterande med 2+1vägar på riskvägar är att man tappar i rytm och tempo när man plötsligt tvingas bromsa ned för att det ligger en traktor och puttrar på i enkelkörfältet.

Generellt tror jag att hastighetshöjningar på motorvägar till 140 km/h, bibehållandet av 90 km/h och ev. införandet av en 100-gräns på bra landsvägar och 70 km/h på de usla landsvägarna samt 40 km/h inne i tätorter skulle skapa större respekt för hastighetsgränserna. Så som bilkonstruktionerna utvecklat sig sedan 1960-talet finns det ingen anledning till att hålla sig till 110 på motorvägar.

Anonym sa...

Förresten, det där med trafikpoliser är sant. På sommaren kan man blåsa på vägarna i Kalmars och Kronobergs län, i det förra bevakar alla som är kvar i tjänst Ölandsbron och i det senare fallet har de bara någon deltidare som jobbar när alla andra har semester. Kör man omkring mycket i skogslänen gynnar man dessutom skogsindustrin.

bert sa...

Håller med dig fulltständigt. Tack och lov har E4 här i Norrbotten försetts med mitträcken, vilket jag har hälsat med stor tillfredsställelse. Nu kan jag relativt säkert färdas till fritidshuset, utan att vara livshotad varje gång. Men visst finns det ändå dårar som totalt nonchalerar att de utsätter andra och sig själva för livsfara. Totalt hjärndöda, när de sätter sig bakom ratten.

Tomas Jonsson sa...

Anonymous: Jag håller med dig om att 2+1-väg skapar en dålig rytm, fast det är ytterst sällan som man fastnar bakom nån traktor. Jag känner mig mycket tryggare med 2+1.

Men jag tror inte på högre hastigheter. Då måste vi klara att visa hänsyn.

Bert: Hänsynslösa bilister som gör vansinniga omkörningar och räknar med att man ska lämna plats slipper man ifrån med 2+1.

Anonym sa...

För att förtydliga: 2+1 med mitträcken och på vägar där LGF (Långsamt Gående Fordon, dvs trafik med maxhastighet 45 km/h, traktorer, EUmoppar o dyl) är förbjudna är en bra lösning. Enkla paralellvägar och koportar/broar över sådana vägar drygt varje halvmil för sådan lokaltrafik är en bra lösning i många fall. En sådan utformning borde upphöjas till lag.


Jag blir mest beklämd att man ser 2+1 som universallösning även på vägar med mycket trafik som E18 vid Västerås där omkörningsfilen oftast är helt värdelös med så mycket trafik, eller när man som i fallet med E22 vid Oskarshamn bygger om vägen utan att bygga om på- och avfarterna på tillfredsställande sätt så man lugnt kan accelerera/bromsa in utan att tvingas till hårresande svängar och riskerar bli påkörd bakifrån i hög hastighet.

Jag erkänner glatt och villigt att jag oftast ligger i 130 km/h på motorvägar. Det är en lagom marschfart för de flesta av dagens bilar.