tisdag 10 juli 2007

Alsteråns vattenfestival


Efter den senaste tidens regnande så kunde man ju tro att det skulle vara lite fart på Alsterån här nere, inte långt från utloppet i Östersjön. Men icke. Ån är ju reglerad och här nere tangerade inte ens flödet vårfloden. (Bilderna är klickbara.)


Inspirerad av Lasse Strömberg, som fotat Alsterån drygt tio mil uppströms mig, så ökade jag på exponeringstiden för att få ett oskarpt vatten. 1/10 sekund. Hade jag haft stativ och tålamod att lära mig hur man minskar storleken på bländaren så hade effekten kunnat bli ännu större. Nu hade jag inte det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen Tomas, det ser ju ut att vara rätt bra fart på vattnet på den nedre bilden. Menar du att det är normalt?

tomasrj sa...

Det är mer än normalt vid den här tiden på året. Men det är inte mer än flödet på våren.