lördag 6 september 2008

Höstbilder från Småland


Nyponros, Rosa canina. På försommaren är de rosa blommorna med gula ståndare väldigt vackra, tycker jag. På hösten har frukten mognat och lyser rött.

När regnet upphört så passar jag på att gå en promenad. Jag tar kameran med på vägen som passerar en nyponbuske. En grön bärfis verkar inte fundera över att den kontrasterar skarpt mot de röda frukterna och syns lång väg.


Mot varmare breddgrader. Jag sitter och vilar mig i fåtöljen i vardagsrummet efter en sen lunch, när jag vid halvfyratiden ser V-formationen komma inflygande från nordväst. Jag går in på kontoret, öppnar fönstret och plockar fram kameran och avvaktar tills fåglarna befinner sig precis över trädtopparna i riktning mot sydost. Omelett.


Höstfibbla och Hundäxing. Längs stenmurarna, intill vägen, lyser de gula blommorna upp höstmånaden september. Till höger syns en av några få grässorter som jag är säker på, hundäxing, som man känner igen på att ett av de nedre axen liksom fallit ner och hänger ut åt ena hållet (vilket inte riktigt syns på bilden, eftersom just det axet pekar mot kameran).

- - - - -
För övrigt verkar höstbilder vara ett återkommande tema på den här bloggen. Här kan du se bilder från 2005, 2006 och en till från 2006 och 2007.

Läs också: Kaj Raving berättar om en facklig seger. Ung vänster bloggar om en våldtäktsdom. Alla smutsiga detaljer väcker tankar om livet och döden.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Vilka fina bilder Tomas. Den med bärfisen och nyponen ger bilden av det man kallar att man fångar ögonblicket och som är varje fotografs ledord :-)

Elisabet. sa...

Underbart fina bilder, fångade så där i flykten ., det jag tycker allra bäst om!