lördag 7 februari 2009

Avreglerad busstrafik hotar trafiksäkerheten


I dagens upphandlade samhälle kan ingen känna sig säker på att behålla jobbet. Inför skolstarten i höstas så övertog Buss i Väst stora delar av busstrafiken i Kalmar län från Veolia.

Buss i Väst övertog även chaufförerna. Men samtliga chaufförer fick gå på anställningsintervju innan de provanställdes sex månader. Nu har provanställningen löpt ut och ett flertal chaufförer får gå. Några som kört buss på Linjebuss/Connex/Veolia i 20-30 år.

KLT, Kalmar läns trafik AB, ägs gemensamt av kommunerna och landstinget i länet. De handlar upp trafiken. Den här gången sattes stor vikt vid säkerhet och miljö. Därför har vi en bussflotta där i princip alla bussar byttes mot nya i höstas. Det finns trepunktsbälten på alla platser, lågt insteg för rullstolar och alkolås hos föraren. 46% av trafikkilometerna körs på fossilfria bränslen och resten på miljödiesel.

Avregleringar och upphandlingar innebär att LAS och anställningskontrakt spelat ut sin roll. När trafikentreprenörerna byter uppdrag med varandra så får de ett gratis tillfälle att göra sig av med oönskad personal. Kvar blir de som alltid ställer upp på övertid, aldrig ifrågasätter arbetsuppgifterna utan som tyst godtar arbetsgivarens order. Nu ersätts också tillsvidareanställda chaufförer med timanställda.

Det här är inte alls bra. En busschaufför som tummar lite på hastighetsgränserna för att hålla tidtabellen är mer lönsam för bussbolaget än den förare som vägrar köra för fort och som följer trafikregler.

Frågar man KLT så lär de lägga ansvaret på entreprenörerna. Men vem kontrollerar att bussbolagen följer trafikreglerna? Varken arbetslösa busschaufförer eller bristande trafiksäkerhet är bra för samhället. De enda som tjänar på detta är bussbolagen och dess ägare.

- - - - -
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: